Der bygges nye containerskibe som aldrig før
På trods af at der allerede er en verdensflåde på 7.200 aktive containerskibe, fortsætter rederierne med at øge deres kapacitet. Ved årets udgang havde rederierne kontraheret nye skibe med en samlet kapacitet på 8,3 millioner TEU - ny rekord,
Den tidligere rekord blev sat i starten af 2023, hvor rederiernes ordrebøger lød på nye containerskibe med en samlet kapacitet på 7,8 millioner TEU. Det viser tal fra BIMCO.
Det er de store oceangående containerskibe der dominerer ordrebøgerne.
“82 procent af ordrene udgøres af containerskibe med en kapacitet på 8.000 TEU eller mere. Det største segment er skibe med en kapacitet på mellem 12.000 og 17.000 TEU – de udgør 46 procent af ordrebøgerne”, siger Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst i BIMCO.
Kina er fortsat verdens største leverandør af nye containerskibe, med en markedsandel på 72 procent, efterfulgt af Sydkorea med 22 procent og Japan med 5 procent. Den sidste procent må resten af verden slås om.
Der er ikke udsigt til en tilsvarende afgang af udtjent kapacitet i den modsatte ende. Skrotning af containerskibe ligger på et lavt niveau. Siden 2020 er containerskibenes gennemsnitlige alder steget med 1,4 år.
-mauh