Det første af 12 nye Maersk metanoldrevne containerskibe er flydende
Knap en måned efter navngivningen af verdens første metanoldrevne containerskib har det næste nu fået vand under kølen på det sydkoreanske værft Hyundai Heavy Industries. Det næste skib i rækken af Maersk´ dualfuel container skibe ventes at blive leveret i starten af 2024.
Broen er rykket helt i front på det 350 meter lange og 53,5 meter brede containerskib, der får kapacitet til 16.200 teu.
“Fantastiske nyheder fra vores værft,” skriver Vincent Clerc, CEO i A.P. Møller - Maersk i et opslag på Linkedin.
“Et symbol på fremskridt og en stor præstation af det involverede Maersk-team og vores partnere, Hyundai Heavy Industries Co,” tilføjer topchefen.
Skibet er det første i en serie på 12, der skal leveres fra 2024 til 2026.
Maersk har i alt 25 dualfuel metanoldrevne skibe i ordre, spredt mellem værfterne Hyundai Heavy Industries, Hyundai Mipo Dockyard og det kinesiske Yangzijiang Shipbuilding Group.
Ud over de 12 på 16.000 teu er der tale om seks med en kapacitet på 17.000 teu, seks containerskibe i mellemstørrelsen og et enkelt feeder-skib.
Maersk er samtidig i fuld gang med at opbygge kapacitet og indgå partnerskaber, der skal sikre den nødvendige mængde grønne metanol.
Senest har Maersk annonceret en rammeaftale med partnere i Egypten til en værdi på op til 3 mia. dollar om bygningen af en fabrik til fremstilling af grøn metanol tæt ved Suezkanalen.
-emte