Det trækker ud med ny elfærge til Samsø
Den så næsten færdig ud, Tyrfing - den nye elfærge mellem Ballen og Kalundborg, da den løb af stablen i Tyrkiet sidste oktober sidste år. Men der var stadig meget der skulle laves om bord - og sådan er der stadigvæk. Det er langt fra sikkert at færgen når at blive færdig til starten på sommersæsonen den 1. juni - og det kan blive dyrt for Samsø.
Foto: Molslinjen
”Jeg har ikke lyst til at tænke på det, hvis ikke den nye færge kommer til at sejle fra 1. juni. Det er ikke et scenarie, vi opererer med”, siger Jacques Rahr, turismechef, Visit Samsø, til DR Nyheder. Han oplyser, at en tredjedel af øens turister kommer til øen med færgen fra Sjælland.
Det er Molslinjen der driver ruten mellem Ballen og Kalundborg. Her var det planen at den nye færge skulle starte op i næste måned. Men det er der ikke udsigt til. Færgen befinder sig fortsat i Tyrkiet. Og ingen ved hvornår den vil være til rådighed.
”Vi mangler klare meldinger fra værftet i Tyrkiet, så vi kan lægge en mere fast plan, end vi kan lige nu”, siger Jesper Maack, rederiets PR- og kommunikationschef, til DR.
Indtil Tyrfing er klar, er det reservefærgen Fynshav der betjener ruten. Men med færre afgange, længere overfartstid og lavere kapacitet end den kommende elfærge. Ikke lige det hverken pendlere eller de mange turister der besøger øen har brug for.
Udfordringen på Cemre Shipyard i Tyrkiet er, at diverse produktionsproblemer har ført til en perlerække af ufærdige færger på værftet, færger der skal færdiggøres inden værftsarbejderne går i gang med at færdiggøre Tyrfing.
-mauh