Ellen ramt af nye batteriproblemer
Kun tre uger efter at Ærøfærgerne meddelte, at el-færgen Ellen nu vendte tilbage til at sejle fem daglige dobbeltture, er den gal i igen. Batteriproblemer tvinger rederiet til at skære en daglig dobbelttur fra, så antallet nu er nede på fire.
Foto: Martin Uhlenfeldt
”Vi har konstateret, at det bliver for presset, så vi går tilbage til fire daglige sejladser. Det bliver vi nødt til at holde, til vi får flere batterier om bord, og det gør vi alt for. Det er svært at sætte en dato på, det afhænger af leverandøren”, siger Kim Nielsen, direktør for Ærøfærgerne.
Udfordringen er, at Ellen har sejlet med færre batterier siden en kortslutning sidste år satte en række af færgens oprinde batterikapacitet ud af spillet.
Rederiet har forsøgt alt for at kompensere for de manglende batterier inklusiv en nt ladeprocedure og en ændret sejlplan. Men lige meget har det hjulpet.
-mauh
Elfærgen Ellen
Længde: 59,40 meter
Bredde: 13,40 meter
Kapacitet, bildæk: 31 personbiler eller 4 lastbiler + 8 personbiler
Kapacitet, salondæk: 196 personer (sommer) - 147 personer (vinter)
Hastighed: 14 knob (26 km/t)
Overfartstid: 60 minutter
Motorkraft: 1500 KW
Hovedmaskiner: 2 stk. elmotorer af 750KW
Batterierne er af lithium-ion Graphite/NMC og vejer cirka 56 ton
Værft: Søby Værft
Indsat: 15. august 2019
Kilde: E-ferry-projektet