Erfaren lods advarede om faren for brokollision i årevis
Allerede for 20 år siden advarede en repræsentant for den amerikanske lodsforening om risikoen for, at et stort skib kunne ramme og beskadige Francis Scott Key-broen i Baltimore. Det skete som bekendt med fatale følger i marts.
Det er Washington Post, der i en artikel afdækker, hvordan lodser på lokale sikkerhedsmøder i Baltimore i årevis diskuterede risikoen for et kollision med broen.
Avisens afdækning viser også, at transportmyndighederne i staten Maryland på medarbejderniveau var klar over, at broen “ikke var designet til at modstå kollisioner fra store fartøjer.” og at omkostningerne ved at beskytte den ville være høje.
Bekymringerne blev rejst af lodsforeningens repræsentant, kaptajn Joe Smith, allerede i 2004, hvor han efterlyste solide kommunikationsprotokoller i tilfælde af, at et skib skulle komme ud af kurs tæt på broen.
To år senere, i i 2006, deltog en ingeniør fra Maryland Transportation Authority (MTA) i sikkerhedsudvalgets møde for at tale om standarder for beskyttelse af broens piller mod skibsangreb.
På det møde "understregede kaptajn Smith vigtigheden af brobeskyttelse" og "noterede, at myndighederne burde mødes og diskutere implementeringsmuligheder."
Ingen beskyttelsesopgraderinger var planlagt, sagde ingeniøren og bemærkede de høje omkostninger, der ville være forbundet med beskyttelsen. Han bekræftede, at broens piller ikke var designet til at modstå et sammenstød med et stort, moderne skib.
Og at han havde fuldstændig ret i dét, blev bekræftet, da containerskibet Dali 18 år senere ramte en bropille og fik broen til at kollapse.
-emte