EU´s kvotesystem vil koste shipping 8,4 mia. euro i 2026
Der ligger en milliard-regning og venter på de skibe, der fra næste år bliver omfattet af EU´s kvotesystem for drivhusgasser. Den starter på godt 3 mia. euro - ca. 22 mia. kr. næste år.
Alle skibe på over 5.000 bt skal fra næste år købe CO2-kvoter i forhold til deres udledning i EU´s kvotehandelssystem, ETS. Og med en samlet udledning på 83,4 mio. tons CO2-ækvivalenter ville det i 2022 med en pris på 90 euro/ton betyde en samlet udgift på 7,5 mia. euro.
Imidlertid bliver betalingen indfaset over en tre-årig periode med 40 pct. i 2024, 70 pct. i 2025 og 100 pct. i 2026.
Baseret på den anslåede udledning i de kommende år, vurderer konsulenthuset Hecla Emissions Management, at skibsfarten vil komme af med 3,1 mia. euro næste år, 5,7 mia. euro i 2025 og 8,4 mia. euro, når afgiften er indfaset fuldt ud i 2026.
“De forventede betalinger understreger vigtigheden af, at rederierne forbereder sig på deres indtræden i ETS. Vi har fået kunder fra hele shippings værdikæde for at forberede dem fuldt ud på starten næste år,” siger Hugo Wilson, der er direktør for Hecla Emissions Management.
Selskabet blev etableret i fjor af Wilhelmsen Ship Management og Affinity Shipping LLP med henblik på at hjælpe kunder med de forpligtelser, der er forbundet med deltagelse i ETS-systemet.
Joint-venturet har kontor i Oslo og London.
-emte