Få overblik over forstyrrelser i forsyningskæden
DI Handels interaktive logistikbarometer hjælper med at være opdateret på de seneste udviklinger og usikkerheder indenfor logistikbranchen. Med de tiltagende usikkerheder i Det Røde Hav og de medfølgende stigende fragtpriser, opstår der et naturligt behov for at følge med i udviklingen.
Coronakrisen medbragte store udsving i forsyningskæderne, men der har i den efterfølgende periode været en relativt rolig tilbagevenden til niveauer fra før krisen. Denne relativt rolige periode er dog i de seneste måneder blevet erstattet af store usikkerheder i forsyningskæderne. Efter de første angreb fra Houthierne i november har der bredt sig usikkerheder, hvor flere rederier har valgt at omdirigere skibe til at sejle nedenom Afrika. I nogle tilfælde har forlænget ruten med over 10 dage.
Det er dog ikke kun i Det Røde Hav, at der er problemer. Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Disse udfordringer og usikkerheder sætter et pres på den globale forsyningssituation både med hensyn til stigende priser fra rederierne men også længere leveringstider.
Med usikkerhed opstår et logisk behov for at følge udviklingen tættere og måske foretage mere dybdegående analyser af situationen. DI Handel har udarbejdet et logistikbarometer, der gør det muligt at dykke ned i indeksudviklingen på spotmarkedet for søfragt mellem Asien og Europa. Et område som jo netop er påvirket af de geopolitiske spændinger og resulterende angreb i Det Røde Hav.
Et eksempel: Udviklingen i priserne på spotmarkedet fra Asien til Europa
DI Handels interaktive logistikbarometer kan bruges af medlemmer via hjemmesiden Logistikbarometer. Her kan man arbejde med data fra 2019 til nu på egen computer og udvælge de perioder og ruter, som er relevante for virksomheden.
Under fanen ”OCEAN”, kan man vælge én eller flere af 12 relevante ruter. I dette tilfælde er ruten ”China/East Asia to Europe” valgt. Logistikbarometeret viser, at der på ruten fra Kina/Østasien til Europa har været en stigning i priserne på 169 procent for uge 1 i 2024 sammenlignet med ugen før. Og sammenlignes der med samme periode sidste år, så ligger priserne 58 priserne højere.
Læs også: Danmark er verdens 10’ende største søfartsnation
Flere ruter kan vælges på dropdown listen, og når ruten ”US (East) to Europe”, som ikke passerer gennem Suez Kanalen, vælges, er det tydeligt, at der er store forskelle på prisudviklingerne på tværs af ruter. Her er der, sammenlignet med ugen forinden, sket en prisstigning på 5 procent og et fald i priserne på 32 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
/ PiB