Få overblik over forstyrrelser i forsyningskæden

DI Handels interaktive logistikbarometer hjælper med at være opdateret på de seneste udviklinger og usikkerheder indenfor logistikbranchen. Med de tiltagende usikkerheder i Det Røde Hav og de medfølgende stigende fragtpriser, opstår der et naturligt behov for at følge med i udviklingen.

Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Foto: 123rf.com

Coronakrisen medbragte store udsving i forsyningskæderne, men der har i den efterfølgende periode været en relativt rolig tilbagevenden til niveauer fra før krisen. Denne relativt rolige periode er dog i de seneste måneder blevet erstattet af store usikkerheder i forsyningskæderne. Efter de første angreb fra Houthierne i november har der bredt sig usikkerheder, hvor flere rederier har valgt at omdirigere skibe til at sejle nedenom Afrika. I nogle tilfælde har forlænget ruten med over 10 dage. 

Det er dog ikke kun i Det Røde Hav, at der er problemer. Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Disse udfordringer og usikkerheder sætter et pres på den globale forsyningssituation både med hensyn til stigende priser fra rederierne men også længere leveringstider. 

Med usikkerhed opstår et logisk behov for at følge udviklingen tættere og måske foretage mere dybdegående analyser af situationen. DI Handel har udarbejdet et logistikbarometer, der gør det muligt at dykke ned i indeksudviklingen på spotmarkedet for søfragt mellem Asien og Europa. Et område som jo netop er påvirket af de geopolitiske spændinger og resulterende angreb i Det Røde Hav.

Et eksempel: Udviklingen i priserne på spotmarkedet fra Asien til Europa

DI Handels interaktive logistikbarometer kan bruges af medlemmer via hjemmesiden Logistikbarometer. Her kan man arbejde med data fra 2019 til nu på egen computer og udvælge de perioder og ruter, som er relevante for virksomheden.

Under fanen ”OCEAN”, kan man vælge én eller flere af 12 relevante ruter. I dette tilfælde er ruten ”China/East Asia to Europe” valgt. Logistikbarometeret viser, at der på ruten fra Kina/Østasien til Europa har været en stigning i priserne på 169 procent for uge 1 i 2024 sammenlignet med ugen før. Og sammenlignes der med samme periode sidste år, så ligger priserne 58 priserne højere.

Læs også: Danmark er verdens 10’ende største søfartsnation

Flere ruter kan vælges på dropdown listen, og når ruten ”US (East) to Europe”, som ikke passerer gennem Suez Kanalen, vælges, er det tydeligt, at der er store forskelle på prisudviklingerne på tværs af ruter. Her er der, sammenlignet med ugen forinden, sket en prisstigning på 5 procent og et fald i priserne på 32 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

/ PiB

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark