First-movers kommer til at betalt dyrt for grøn containertransport
Det kan i 2030 komme til at koste 200 dollar ekstra pr. teu at sende den over Stillehavet på skibe drevet af grøn metanol. Det forudser en ny rapport, der er blevet offentliggjort på COP28 i Dubai.
Rapporten med titlen Cost of zero emission container freight shipping: A study on selected deep-sea and short-sea routes viser, at der i starten er en betydelig omkostningsforskel mellem konventionelle fossile brændstoffer og skalerbare brændstoffer med nul emissioner, ligesom der er forskel i omkostningerne mellem de forskellige grønne brændstoffer, der er under overvejelse.
Under de mest gunstige brændstofpris-scenarie vil forskellen mellem fossile brændstoffer og grøn ammoniak være 150 dollar/teu, mens prisforskellen ved brug af grøn ammoniak vil være 210 dollar/teu i 2030 på ruten over Stillehavet.
Men i et mindre gunstigt scenarie kan forskellen vokse til 350 dollar/teu for grøn ammoniak og 450 dollar/teu for grøn metanol, forudsiger rapporten.
Imidlertid forventes omkostningsforskellen at indsnævres frem til 2050 med politisk støtte i overgangsfasen og de rette efterspørgselssignaler og vilje til at betale omkostningsforskellen i de kommende år, hvilket kan initiere opskaleringen af produktionen af skalerbare brændstoffer med nul-udledning af drivhusgasser.
Derfor er det afgørende at first-movers - herunder afskiberne - er villige til at betale for at etablere et marked for oceangående transport uden udledninger.
Ifølge rapporten vil TCO´en (Total Cost of Ownership) for et containerskib, der sejler på grøn ammoniak eller grøn metanol i 2030 være to til fire gange højere end for et tilsvarende fartøj, der sejler på bunkerbrændstof med lavt svovlindhold.
I 2050 forventes forskellen ifølge rapporten at være indsnævret, så TCO´en for de grønne skibe “kun” vil være halvanden til to gange højere end fossildrevne skibe.
-emte