FN advarer: Udledningen fra skibsfarten kan eksplodere

Hvis indsatsen for at nedbringe udledningerne fra skibsfarten globalt glipper, kan de stige til 130 pct. af niveau i 2008 i 2050. Og det vil koste tusindvis af milliarder at nå IMO´s mål om en netto-nul udledning “tæt på” 2050.

Dekarboniseringen af verdens skibsflåde og etableringen af en infrastruktur til grønt brændstof vil koste hundredevis af milliarder kroner årligt frem mod 2050, vurderer UNCTAD..

Det er gået den forkerte vej med skibsfartens udledninger i de sidste årti, hvor udledningerne af drivhusgasser er steget med 20 pct., understeger FN´s handels- og udviklingsagentur, UNCTAD i sin netop udkomne rapport om maritim transport.

Det gælder også for danskejede skibe, hvor udledningen i perioden er steget med godt 19 pct. 

En enorm indsats er nødvendig for at vende udviklingen. Og det vil koste mellem 56 mia. kr og små 200 mia. kr. årligt frem til 2050 at dekarbonisere verdens skibsflåde, estimerer UNCTAD.

Men kræver endnu større investering at sikre den nødvendige infrastruktur til produktion af CO2-neutrale brændstoffer. Her vurderer UNCTAD, at der er behov for investeringer på mellem 200 og 630 mia. kr. Hvert år frem mod 2050.

Det enorme investeringbehov kan ikke mindst skabe problemer for udviklingslandene, der samtidig ofte er dem, der rammes hårdest af klimaforandringerne og har størst brug for maritim transport til deres handel og økonomiske udviklingsmuligheder, påpeger rapporten.

Men samtidig advarer rapporten om, at en manglende indsats kan føre til, at udledningen af drivhusgasser fra den globale skibsfart i 2050 kan være steget til 130 pct. af niveauet i 2008.

UNCTAD opfordrer til, at der bliver indført en universel regulativ ramme

Klare regler vil hjælpe med at fjerne en stor del af den usikkerhed, som verdens skibsejere står over for, hvoraf mange er ved at forny deres aldrende flåder, mener UNCTAD.

Ved begyndelsen af 2023 var verdens kommercielle skibe i gennemsnit 22,2 år gamle, mens mere end halvdelen af den globale flåde var over 15 år gammel.

"Dette er en udfordring og en mulighed," siger chefen for UNCTAD, Rebeca Grynspan, og påpeger, at det kan give incitament til at bygge mere bæredygtige skibe.

Men givet den nuværende mangel på klarhed omkring reguleringer og incitamenter til at skifte til alternative brændstoffer og grønne teknologier, kan skibsejere, der har brug for at forny deres flåde, også vælge gammeldags skibe, der kan sejle på havene i årtier, lyder advarslen fra UNCTAD.

Rapporten understreger, at omkostningerne ved ikke at gøre noget, vil være langt større end de påkrævede investeringer.

Udover renere brændstoffer skal industrien også hurtigere tage digitale løsninger som kunstig intelligens og blockchain i brug for at forbedre både effektivitet og bæredygtighed.

-emte

Foto: UNCTAD

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkering Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Besætning nu holdt som gidsler i et år

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Fagforeninger præsenterer nye aftaler på rundtur

Kaptajn sigtet for spiritussejlads

17.11.2024Maritimedanmark.dk

15.11.2024Maritimedanmark.dk

DFDS logistikopkøb bliver alligevel til noget

15.11.2024Maritimedanmark.dk

Standardfærger sendt i udbud

Jobmarked

Se alle

Svendborg Søfartsskole

Underviser søges

Vi søger en underviser med start primo januar 2025. Svendborg Søfartsskole er en kostskole med ca. 150 elever. Skolen udbyder de indledende og afsluttende emner af skibsassistentuddannelsen på 2 årlige kurser á 20 ugers varighed og den 3-årige HF-Søfartsuddannelse.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

21.11.2024

Alvina Shipping A/S

Head of Ship Management

Do you want to be a valued part of an exciting new company and drive and continuously improve the activities concerning efficient, safe and reliable operation for the vessels in the Oslo-Copenhagen route?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Performance Manager

Join our dynamic Performance Team as a Revenue Manager for the Copenhagen-Oslo route. You will be part of a forward-thinking team, dedicated to optimizing through work with the intersection of data analysis, market strategy, and customer experience, constantly striving to maximize revenue, profit and improve operations.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

11.12.2024

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark