FN advarer: Udledningen fra skibsfarten kan eksplodere

Hvis indsatsen for at nedbringe udledningerne fra skibsfarten globalt glipper, kan de stige til 130 pct. af niveau i 2008 i 2050. Og det vil koste tusindvis af milliarder at nå IMO´s mål om en netto-nul udledning “tæt på” 2050.

Dekarboniseringen af verdens skibsflåde og etableringen af en infrastruktur til grønt brændstof vil koste hundredevis af milliarder kroner årligt frem mod 2050, vurderer UNCTAD..

Det er gået den forkerte vej med skibsfartens udledninger i de sidste årti, hvor udledningerne af drivhusgasser er steget med 20 pct., understeger FN´s handels- og udviklingsagentur, UNCTAD i sin netop udkomne rapport om maritim transport.

Det gælder også for danskejede skibe, hvor udledningen i perioden er steget med godt 19 pct. 

En enorm indsats er nødvendig for at vende udviklingen. Og det vil koste mellem 56 mia. kr og små 200 mia. kr. årligt frem til 2050 at dekarbonisere verdens skibsflåde, estimerer UNCTAD.

Men kræver endnu større investering at sikre den nødvendige infrastruktur til produktion af CO2-neutrale brændstoffer. Her vurderer UNCTAD, at der er behov for investeringer på mellem 200 og 630 mia. kr. Hvert år frem mod 2050.

Det enorme investeringbehov kan ikke mindst skabe problemer for udviklingslandene, der samtidig ofte er dem, der rammes hårdest af klimaforandringerne og har størst brug for maritim transport til deres handel og økonomiske udviklingsmuligheder, påpeger rapporten.

Men samtidig advarer rapporten om, at en manglende indsats kan føre til, at udledningen af drivhusgasser fra den globale skibsfart i 2050 kan være steget til 130 pct. af niveauet i 2008.

UNCTAD opfordrer til, at der bliver indført en universel regulativ ramme

Klare regler vil hjælpe med at fjerne en stor del af den usikkerhed, som verdens skibsejere står over for, hvoraf mange er ved at forny deres aldrende flåder, mener UNCTAD.

Ved begyndelsen af 2023 var verdens kommercielle skibe i gennemsnit 22,2 år gamle, mens mere end halvdelen af den globale flåde var over 15 år gammel.

"Dette er en udfordring og en mulighed," siger chefen for UNCTAD, Rebeca Grynspan, og påpeger, at det kan give incitament til at bygge mere bæredygtige skibe.

Men givet den nuværende mangel på klarhed omkring reguleringer og incitamenter til at skifte til alternative brændstoffer og grønne teknologier, kan skibsejere, der har brug for at forny deres flåde, også vælge gammeldags skibe, der kan sejle på havene i årtier, lyder advarslen fra UNCTAD.

Rapporten understreger, at omkostningerne ved ikke at gøre noget, vil være langt større end de påkrævede investeringer.

Udover renere brændstoffer skal industrien også hurtigere tage digitale løsninger som kunstig intelligens og blockchain i brug for at forbedre både effektivitet og bæredygtighed.

-emte

Foto: UNCTAD

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Tømmerlast tæt på at sænke skib

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret dropper patruljeskibe

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Houthierne indstiller angreb på handelsskibe

18.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS åbner ny fragtrute mellem Spanien og Holland

17.01.2025Maritimedanmark.dk

IMO-chef: Skyggeflåden øger sikkerhedsrisici

17.01.2025Maritimedanmark.dk

FN´s sikkerhedsråd kræver stop for for houthiernes angreb

16.01.2025Iron Pump A/S

Sponseret

A collaborative effort for a greener maritime future.

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

Jobmarked

Se alle

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark