Grøn jomfrurejse kostede Maersk enorm merpris
Maersk smed rigtig mange penge efter den grønne metanol, der bragte Laura Maersk fra Sydkorea til København. En rapport anslår, at prisen for den grønne metanol var op til ni gange højere end traditionel bunkerfuel.
Alting kommer med en pris. Og når det gælder grøn metanol til et containerskib er prisen meget høj. Ifølge en rapport fra Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD) i Singapore og Boston Consulting Group betalte Maersk 2.500 dollar pr. ton bio-metanol, hvilket er ni gange mere end prisen for traditionel bunkerfuel og fire gange mere end prisen for bunkerbrændstof med lavt svovlindhold.
Ifølge rapporten skal prisen pr. udledt ton CO2 helt op på 200-500 dollar pr. tons CO2 for at gøre de grønne brændstoffer mere konkurrencedygtige og dermed hjælpe til en grøn transition for skibsfarten.
Til sammenligning lå prisen pr. ton CO2 i EU´s handelsystem for CO2-kvoter (ETS) i det seneste år på blot 90-100 dollar pr. ton.
Rapporten “Voyaging toward a greener future: Insights from the GCMD-BCG Global Maritime Decarbonization Survey”, der er udarbejdet på baggrund af en omfattende spørgeundersøgelse, opdeler de adspurgte i frontløbere, følgere og konservative i forhold til den grønne omstilling.
Her svarer frontløberne, at de ser manglen på de grønne brændstoffer og den nødvendige infrastruktur som den største udfordring, mens både følgerne og de konservative peger på, at brugen af grønne brændstoffer savner kommerciel bæredygtighed og incitamenter.
Du kan downloade hele rapporten her.
-emte