Grønne brændstoffer er ikke nødvendigvis bæredygtige
Leder af CBS Maritime, lektor Henrik Sornn-Friese, advarer i et indlæg i Altinget mod, kun at vurdere grønne brændstoffer på deres pris, tilgængelighed, tekniske potentiale og evne til at nedbringe drivhusgasser.
Andre aspekter som miljømæssige, sociale og økonomiske påvirkninger, skal også inddrages, for at sikre bæredygtige løsninger, slår Henrik Sornn-Friese fast.
Han opfordrer i indlægget til, at der udvikles globale standard og certificeringsprogrammer der kan sikre at rederierne vælger brændstoffer, der er bæredygtige i alle dimensioner.
Som et eksempel henviser han til, at CBS Maritime i samarbejde med Sustainable Shipping Initiative har udviklet en flerdimensionel ramme for bæredygtighed, indeholdende 15 kriterier og principper for valg af alternative marine brændstoffer.
”At udvikle en sådan standard fordrer samarbejde mellem private aktører på tværs af værdikæden, interesse- og nonprofitorganisationer og politiske beslutningstagere på flere niveauer”, skriver Henrik Sornn-Friese i sin kommentar i Altinget tirsdag.
Du kan læse hele kommentaren i Altinget HER
-mauh