Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib
Der kommer i en ikke så fjern fremtid forbud mod at sejle ind i flere af de mest betagende norske fjorde med fossildrevne krydstogtskibe. Hurtigruten sejler der hver dag og har nu løftet sløret for et krydstogtskib, der drevet af batterier, vind og sol skal være fri for udledninger.
Hurtigrutens kommende grønne krydstogtskib - et projekt, der blev sat i gang under navnet Sea Zero i fjor - bliver drevet elektrisk med batterier, der kan oplades i havn.
Den 60 MW/t store batteripakke skal kombineres med vind-teknologi, og skibet forventes at blive udstyret med en række nye og forbedrede løsninger, der ikke eksisterer på krydstogtskibe i dag - bl.a. optrækkelige sejl med solpaneler, kunstig intelligens hjælp til manøvrering i havnene coog kontraroterende propeller.
Yderligere teknologier omfatter “luftsmørring” af skroget, der får en avanceret belægning og en “proaktiv skrogrensning”, der skal hjælpe med at reducere vandmodstanden.
“Da vi oprindelig annoncerede Sea Zero-projektet for godt et år siden, stod vi overfor den udfordring, at vi ikke vidste, hvilke teknologier, der ville være tilgængelige for os i 2030,” siger Hedda Felin, CEO i Hurtigruten og fortsætter:
“Vores opgave var at bane vejen for nye innovationer og forbedre eksisterende for at nå vores bæredygtighedsmål. Mens nogle af disse teknologier har nået et relativt avanceret stadium, kræver de stadig dedikeret forskning og udvikling for at sikre en vellykket implementering i den maritime kontekst.
Samtidig er visse teknologier stadig i en tidlig udviklingsfase og kræver grundlæggende forskning og grundig testning. Efter en grundig gennemførlighedsundersøgelse har vi udpeget de mest lovende teknologier til vores banebrydende fremtidige krydstogtskibe. Vi er forpligtet til at levere et skib, der overgår alle andre med hensyn til energieffektivitet og bæredygtighed inden for få år,” siger Hedda Felin.
Det nye skib forventes at blive 135 meter langt med plads til 500 gæster i 270 kabiner og 99 besætningsmedlemmer.
Det slikkede design skal være med til at reducere luftmodstanden og de tre selvstyrende rigge vil blive udstyret med 1.500 kvadratmeter solpaneler og have en samlet vindoverflade på 750 kvadratmeterne, når de er foldet helt ud, skriver Hurtigruten i en pressemeddelelse om Sea Zero projektet.
Det nul-udledende krydstogtskib skal være klar i 2030 og efterfølgende vil Hurtigruten udskifte alle sine skibe til den klimavenlige type.
-emte