Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Der kommer i en ikke så fjern fremtid forbud mod at sejle ind i flere af de mest betagende norske fjorde med fossildrevne krydstogtskibe. Hurtigruten sejler der hver dag og har nu løftet sløret for et krydstogtskib, der drevet af batterier, vind og sol skal være fri for udledninger.

Et strømlinet design, batteridrift understøttet af optrækkelige sejl og solpaneler skal sikre CO2-fri drift af Hurtigrutens kommende krydstogtskibe.. Foto: VARD Design

Hurtigrutens kommende grønne krydstogtskib - et projekt, der blev sat i gang under navnet Sea Zero i fjor - bliver drevet elektrisk med batterier, der kan oplades i havn.  

Den 60 MW/t store batteripakke skal kombineres med vind-teknologi, og skibet forventes at blive udstyret med en række nye og forbedrede løsninger, der ikke eksisterer på krydstogtskibe i dag - bl.a. optrækkelige sejl med solpaneler, kunstig intelligens hjælp til manøvrering i havnene coog kontraroterende propeller. 

Foto: VARD Design

Yderligere teknologier omfatter “luftsmørring” af skroget, der får en avanceret belægning og en “proaktiv skrogrensning”, der skal hjælpe med at reducere vandmodstanden. 

 “Da vi oprindelig annoncerede Sea Zero-projektet for godt et år siden, stod vi overfor den udfordring, at vi ikke vidste, hvilke teknologier, der ville være tilgængelige for os i 2030,” siger Hedda Felin, CEO i Hurtigruten og fortsætter: 

 “Vores opgave var at bane vejen for nye innovationer og forbedre eksisterende for at nå vores bæredygtighedsmål. Mens nogle af disse teknologier har nået et relativt avanceret stadium, kræver de stadig dedikeret forskning og udvikling for at sikre en vellykket implementering i den maritime kontekst. 

Foto: VARD Design

Samtidig er visse teknologier stadig i en tidlig udviklingsfase og kræver grundlæggende forskning og grundig testning. Efter en grundig gennemførlighedsundersøgelse har vi udpeget de mest lovende teknologier til vores banebrydende fremtidige krydstogtskibe. Vi er forpligtet til at levere et skib, der overgår alle andre med hensyn til energieffektivitet og bæredygtighed inden for få år,” siger Hedda Felin. 

Det nye skib forventes at blive 135 meter langt med plads til 500 gæster i 270 kabiner og 99 besætningsmedlemmer.  

Det slikkede design skal være med til at reducere luftmodstanden og de tre selvstyrende rigge vil blive udstyret med 1.500 kvadratmeter solpaneler og have en samlet vindoverflade på 750 kvadratmeterne, når de er foldet helt ud, skriver Hurtigruten i en pressemeddelelse om Sea Zero projektet. 

Det nul-udledende krydstogtskib skal være klar i 2030 og efterfølgende vil Hurtigruten udskifte alle sine skibe til den klimavenlige type. 

-emte 

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder international pris

07.11.2024Maritimedanmark.dk

Hapag-Lloyd afgiver enorm ordre på nye containerskibe

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Esbjerg Shipyard skal bygge nydesignet serviceskib til havvindparker

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Ingen EU-støtte til ny Samsøfærge

30.10.2024Maritimedanmark.dk

Stena Line har fuld fart på væksten

29.10.2024Maritimedanmark.dk

Færøske Sandship udvider flåden

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark