Ingen lønstigninger til DFDS kaptajner
Den 22 mand store Kaptajnsgruppe i DFDS er gået med til en nul-lønstigning for at hjælpe det økonomisk trængte rederi. Men den løsning vækker bekymring i kaptajnernes fagforening, Søfartens Ledere. Her mener man, at sporene fra tidligere aftaler skræmmer.
"Man kan godt sige, at vi på en måde følte os presset til det, indrømmer kaptajnernes talsmand. På den anden side ville vi også gerne vise, at vi som ansvarsbevidste ledere var med på den vogn. For som kaptajner har vi jo en særstatus, og der ligger ligesom en forventning om, at vi går foran med det gode eksempel og viser løntilbageholdenhed", siger Karsten Sittrup Jeppesen, der er talsmand for kaptajnerne i DFDS
I Søfartens Ledere er faglig sekretær Per Gravgaard mildt sagt ikke begejstret for den nulløsning, som DFDS-kaptajnerne har sagt ja til:
"Nej, det er vi ikke, for sporene skræmmer. Vi har allerede haft en del eksempler på, at vores folk gik med til en nulløsning for at hjælpe rederier som Elite og K.I. Larsen, hvorefter de alligevel gik konkurs. Og de par procent af lønnen, som søfolkene giver afkald på, er jo alligevel peanuts i forhold til det samlede regnskab. I øvrigt er det ikke så mange år siden, vi stod i samme problemstilling med DFDS. Dengang gik navigatørerne også med til en nulløsning i forventning om at få noget goodwill senere hen, når tingene gik bedre. Men det holdt ikke, for så var der kommet nye folk til på rederiet, og de kendte ikke noget til den aftale. Konsekvensen har været, at DFDS-officererne har måttet kæmpe for hver en krone siden", siger Per Gravgaard..
Karsten Sittrup Jeppesen medgiver, at 22 kaptajners lønstop ikke på nogen måde kan redde DFDS' økonomi, men at det er signal-effekten, det drejer sig om:
"Det kan godt bekymre mig, at der ikke er nogen garanti for, at vi får hentet vores løntab hjem. Jeg er da spændt på, hvad rederen byder ind med, når vi skal forhandle igen om et lille års tid", siger kaptajn Jeppesen.
Føreraftalen er blevet forlænget til 1. april 2010 og skal fornyes sammen med de øvrige overenskomster.
Kilde: Søfartens Ledere