Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op
Efter seks ugers nedtur for rateindekset Shanghai Containerized Freight Index stiger det nu for anden uge i træk på grund af den fortsatte krise i Det Røde Hav, der sender skibe i snesevis syd om Afrika. Og det koster også dyrt på klimaregnskabet.
Da Houthi-militsen begyndte at angribe skibe i Det Røde Hav i slutningen af 2023 førte det til mere end en fordobling af raterne i SCFI-indekset fra omkring 1000 til et niveau omkring 2250.
Det ene rederi efter det andet begyndte at sende deres skibe på den lange tur syd om Afrika, hvilket også førte til øgede brændstofudgifter og udledning.
Ifølge Lars Jensen fra Vespucci Maritime betyder omvejen, at skibsfarten udleder 200.000 tons ekstra CO2 hver uge.
Raterne toppede i midten af februar og faldt derefter i seks uger i træk, men er nu steget lidt igen de sidste to uger. I den seneste uge steg SCFI med 0,7 pct. til 1757 point.
Indekset beregnes på baggrund af spotpriserne til en række udvalget destinationer verden over, hvor Vesteuropa vægter 20 pct., ruter til Middelhavet med 10 pct., mens ruter til den amerikanske vestkyst og østkyst vægter henholdsvis 20 pct. og 7,5 pct.
-emte