Landevejsprincippet: Der mangler penge til billigere billetter i højsæsonen
Regeringens finanslovsforslag for 2024 lovede med flere penge, at landevejsprincippet ville blive fuldt indført. Sådan er et bare ikke gået.
Der skulle med 51 mio. kr. på finansloven være penge nok til et “fuldt landevejsprincip”.
Sådan lød det fra sundheds- og indenrigsminister Sophie Løhde, da finansloven blev præsenteret.
"Vi indfører et fuldt landevejsprincip, så prisen for at sejle med færge sidestilles med prisen for at køre samme afstand på landevej,” udtalte ministeren i en pressemeddelelse.
Det er bare ikke blevet virkeligheden for mange af landets mindre færgeruter, der alligevel ikke har penge nok til at reducere billetpriserne i højsæsonen.
Det gælder f.eks. for Svendborg Kommune, der med et tilskud på 180.000 kr. ikke har råd til at sætte prisen ned til 75 kr. hele året på overfarten til Drejø og Skarø.
“Det når vi slet ikke i nærheden af,” siger Søren Bach Hansen, der er chef for erhverv, havn og færger i Svendborg Kommune til dr.dk
Han forventer, at prisen i højsæsonen vil ligge på 110. kr.
Heller ikke Kalundborg Kommune har penge nok til at reducere prisen året rundt på overfarten til Sejerø - og billedet er det samme for en række andre færger til landets småøer, siger Jan Fritz Hansen, der er leder af Færgesekretariatet.
“Det er selvfølgelig blevet bedre med den her ekstra bevilling, men ligefrem at omtale det som et fuldt landevejsprincip, det er nok at tage munden lidt for fuld, siger han til dr.dk.
-emte