Lolland på vej mod Fyn
Den første af de to nye færger – M/F Lolland - til Spodsbjerg-Tårs-overfarten sætter i næste uge kurs mod Svendborg. Færgen vil ligge her, til de nye færgelejer i Tårs og Spodsbjerg er klar midt i marts måned. De to nye skibe skal indsættes på overfarten til maj.
”Det er første gang i omkring 30 år, at der bliver investeret i nye færger til overfarten, og det kommer til at give et kæmpe løft for infrastrukturen i området. Med en øget kapacitet på hele 142 procent kommer vi meget tæt på at få en regulær ”bro” mellem Langeland og Spodsbjerg”, siger Jørgen Jensen, kommerciel direktør i rederiet Færgen.
De nye færger kan medtage 450 passagerer om vinteren og 600 passagerer i sommerperioden. Der bliver plads til 122 personbiler eller en kombination af last- og personbiler. Fartøjerne har cirka 600 lanemeter.Skibenes servicefart er på 16 knob.
”Den store kapacitet betyder, at det ikke længere vil være nødvendigt at forhåndsreservere billet til færgen. Fra maj 2012 kan kunderne derfor bare møde op i havnen, så skal vi nok sørge for, at de kommer med den næste færgeafgang”, lover Jørgen Jensen.
Færgen M/F Lolland var oprindeligt bestilt til Samsø-overfarten. Uenighed mellem Samsø Kommune og rederiet, om betaling for ændring af færgelejerne, resulterede i, at skibet blev overflyttet til Spodsbjerg - Tårs ruten. Navnet på skibet, der skulle have heddet M/F Samsø, blev i stedet til M/F Lolland.
Søsterskibet M/F Langeland skal, hvis alt går efter planen, leveres i maj måned. De to færgen samt nye færgelejer kommer til sammen til at stå ruten i omkring 320 millioner kroner.
Det er det tyske værft Sietas, der bygger de to færger. Færgerne er optimeret til langsommere hastighed på lavere vanddybder. Fartøjerne er konstrueret, så de kan sejle på biodiesel. De to færger er desuden forberedt på omstilling, så man kan skifte til gasdrift.
Kilde: Fyens Stiftstidende