Maersk-center løfter sløret for designet til ammoniakdrevet containerskib
Designet af det 15.000 teu store containerskib er udviklet af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i København i samarbejde med bl.a. designhuset Foreship og Seaspan Corp, der har ledet projektet.
Det nye design er det hidtil største ammoniakdrevne containerskib med 15.000 teu, mens MSC´s projekt, der blev afsløret fornylig, omhandler et 8.000 teu stort containerskib, der skal udvikles i samarbejde med MAN Energy Solutions, Lloyds Register og det statsejede kinesiske CSSC.
Maersk-centerets bud på fremtidens ammoniakdrevne containerskib skal indgå i et projekt i Singapore, hvor partnerskabet SABRE Consortium skal undersøge mulighederne for at udvikle og demonstrere, hvordan en forsyningskæde til ammoniak kan se ud, skriver Maritime Executive.
Der er ikke kommet mange oplysninger om det nye skibsdesign, men det er med containere i 21 rækker lidt kortere end Emma Maersk, der i 2006 blev det første containerskib i verden i 15.000 teu-klassen.
Overbygningen er placeret fem rækker bag stævnen og dermed ikke helt i front, som det er tilfældet på Maersk´ kommende dual-fuel metanol-drevne containerskibe.
SABRE Consortium modtog i maj i fjor principgodkendelsen til et ammoniak-bunker fartøj, som partnerne håber kan sættes i drift omkring 2030.
Singapores havnemyndighed, MPA, der er med i partnerskabet har dog udsat et planlagt pilotforsøg med bunkering af ammoniak, der skulle være udført inden 2023.
Det er ifølge MPA ikke realistisk bl.a. med henvisning til, at “anden forskning” peger på et behov for at gennemføre flere undersøgelser af sikkerheden i tilfælde af spredning af den giftige ammoniak i forbindelse med en lækage.
-emte