Maersk først med ombygning af containerskib til metanol
I jagten på at nå målet om netto-nul udledning i 2040 vil Maersk som den første ombygge et eksisterende containerskib til dual-fuel metanoldrift, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Den første retrofit af sin slags vil blive gennemført medio 2024 og det er planen at gennemføre tilsvarende ombygninger til dual-fuel metanol på søsterskibe i 2027, skriver A.P. Møller - Maersk.
“Vi har sat et ambitiøst mål om netto-nul-udledning i 2040 på tværs af hele vores forretning og har taget en ledende rolle i dekarbonisering af logistikindustrien. Retrofitting af motorer, så de kan køre på metanol, er en vigtig løftestang i vores strategi. Med dette initiativ ønsker vi at bane vejen for fremtidige skalerbare retrofitting-programmer i industrien og dermed accelerere overgangen fra fossile til grønne brændstoffer.
I sidste ende ønsker vi at demonstrere, at metanol-retrofit kan være et levedygtigt alternativ til nybygninger,” siger Leonardo Sonzio, der er chef for fleetmanagement og teknologi i Maersk.
Maersk har underskrevet en aftale med MAN Energy Solutions om at udføre arbejdet.
“I 2021 bestilte vi verdens første containerskib, der kan drives på metanol, som en konsekvens af vores principbeslutning om kun at bestille nybygninger, der kan sejle på grønne brændstoffer. Sideløbende har vi undersøgt potentialet i at eftermontere dual-fuel metanol-motorer på eksisterende fartøjer.
Nu er vi sammen med MAN ES klar til at demonstrere, hvordan eftermontering af metanol dual-fuel motorerer kan udføres,” siger Leonardo Sonzio.
Det er en kompliceret affære at ombygget et containerskib til dual-fuel metanoldrift. Ud over selve motoren, skal også brændstoftanke og hele brændstofforsyningssystemet udskiftes eller ombygges.
“Det detaljerede forarbejde til den første retrofit er i gang, og selve implementeringen vil finde sted i midten af 2024. I mellemtiden er diskussioner med potentielle værfter i gang,” siger Ole Graa Jakobsen, der er chef for flådeteknologi og ansvarlig for retrofit-projektet i Maersk.
Maersk oplyser ikke, hvilket containerskib, der i første omgang skal bygges om til den grønnere drift.