Maersk går nye veje med Alibaba
Verdens største containerrederi har indgået et samarbejde med kinesiske Alibaba - et af verdens største internetselskaber - der giver ejere af gods mulighed for at booke plads på skibene på en on-line portal. Og dermed udenom de traditionelle mellemmænd.
Nu kan fragtkunder selv booke plads på udvalgte Maersk-ruter.
Maersk åbnede for den nye service overfor kinesiske kunder den 22. december, oplyser selskabet.
Servicen er tilgængelig gennem Alibaba´s OneTouch booking website og betegner et nybrud i forhold til den traditionelle reservering af plads på containerskibe, der er sket gennem speditører.
Maersk oplyser i en skriftlig meddelelse til Maritime Danmark, at samarbejdet er et led i en strategi om at tilbyde digitale løsninger med henblik på at kunne levere forbedrede produkter og services direkte til sine kunder, og at selskabet planlægger flere pilotprojekter med tredjeparter. ”Ved lanceringen kan alle eksisterende Alibaba OneTouch kunder fastlåse prisen på den ønske plads på udvalgte ruter, ved at forudbetale et depositum,” siger chefen for Media Relations i Transport og logistik divisionen i Danmark, Simon Mehl Augustesen. Den nye service er foreløbig tilgængelig på ruter fra otte kinesiske havne til porte i Europa og Asien.
Alibaba har gennem nogle år forberedt sig på at gå ind i logistikservices bl.a. gennem opkøb af aktier i transportselskaber og erhvervelse af warehouses. Også verdens største internetselskab, Amazon, er gået ind i den del af værdikæden, bl.a. gennem registrering af et speditionsselskab i Kina og ved i leasing af fly til at håndtere flere af selskabets egne forsendelser til USA.
Kilder: Maersk & Reuters ifølge Daily Mail.