Maersk indgår storskala-aftale om levering af grøn metanol
A.P. Møller - Maersk har underskrevet en langtidsaftale, der sikrer koncernen levering af grøn metanol ind i det næste årti. Mængderne er ifølge Maersk store nok til at drive mere en halvdelen af de 12 metanolskibe, koncernen har i ordre i øjeblikket.
Aftalen med det kinesiske energiselskab Goldwind betyder, at Maersk vil få leveret 500.000 tons grøn metanol årligt 2026 og frem, skriver koncernen i en pressemeddelelse.
“Denne aftale er en milepæl for Maersk, da den gør det muligt for os at reducere vores udledningerne betydeligt i dette årti og forblive på linje med 1,5 pct. målet, der er fastsat i Paris-aftalen, hvilket sikrer fortsat levering af vores lavemissions-produkter til vores kunder i anden halvdel af dette årti,” siger Rabab Raafat Boulos, der er Chief Infrastructure Officer i A.P. Møller - Maersk.
Maersk har sat et mål om at nå et netto-nul for udledningen af drivhusgasser i 2040 på tværs af hele koncernen. Aftalen reducerer i betydelig grad risikoen for, at Maersk ikke når sine kortsigtede mål på området samtidig med, at den understøtter forventningerne om et konkurrencedygtigt grønt metanol-marked frem mod 2030, skriver selskabet.
De leverede mængder vil blive et mix af grøn bio-metanol og e-metanol - altsammen produceret ved hjælp af vindenergi på en ny fabrik i det nordøstlige Kina omkring 1.000 km. fra Beijing.
Produktionen forventes at begynde i 2026.
“Vi er opmuntrede af aftalen, fordi dens omfang og pris bekræfter vores opfattelse af, at grøn metanol i øjeblikket er den mest levedygtige lavemissionsløsning for den oceangående skibsfart, som kan få betydelig indflydelse i dette årti,” siger Rabab Raafat Boulos.
Han tilføjer, at der fortsat er lang vej til et marked for grønne brændstoffer, der er stort nok til at dekarbonisere den globale skibsfart.
Maersk tager levering af sit første store dual-fuel metanol containerskib med en kapacitet på 16.000 teu i første kvartal næste år.
-emte