Maersk Line nedlægger 2 - 3000 stillinger
For at forenkle organisationen og nedbringe omkostningerne reducerer Maersk Line antallet af stillinger med 2.000 - 3.000 på globalt plan ud af de nuværende 25.000.
Ny strategi og organisationsændringer skal blive et vendepunkt for Maersk Line. Organisationen vil på globalt plan blive reduceret med 2.000 til 3.000 stillinger
Den langsigtede strategi er baseret på fire kerneelementer, der har til hensigt at forenkle forretningen.
Fylde skibene op med lønsom last Tilbyde det mest pålidelige produkt Tilbyde en hurtig og mere effektiv service tættere på kunderne Reducere kompleksitet og omkostninger
Som hovedelement vil de regionale organisationer komme til af bestå af mindre teams, og beslutningerne vil fremover blive taget ude i landene, tæt på kunderne. Derudover skal et process exellence-projekt mindske bureaukrati og strømline processer - til fordel for både kunder og intern effektivitet.
"Maersk Line har stærke ambitioner om at styrke sin ledende position i markedet og om at vende tilbage til langsigtet lønsomhed - denne strategi vil føre os mod disse mål. Maersk Line vil fremover være pålidelig, kundefokuseret og yderst konkurrencedygtig. Det nye ledelsesteam, som skal drive strategien, har erfaringen og har bevist evnen til at levere resultater", siger Eivind Kolding, CEO for Maersk Line
"Realiteterne er, at der er brug for en mere enkel organisation. Det betyder, at der vil være færre stillinger i Maersk Line, primært i de mellemste lag af organisationen."
Organisationsændringerne forventes at være tilendebragt ved udgangen af april 2008.
For at Maersk Line kan koncentrere sig om sin kerneforretning, containertransport, udskilles landbaserede container-services (transport med lastbil, tog samt stevedoring m.m.) og logistikaktiviteter (Maersk Logistics og Damco) fra Maersk Line.
Maersk Lines geografiske struktur vil ligeledes blive nedbragt fra 14 til 11 regioner for yderligere at forenkle den globale organisation.
Den nye strategi er baseret på omfattende analyser af Maersk Lines organisation, som er foretaget over de seneste seks måneder, samt på tilbagemeldinger fra virksomhedens kunder.
Et nyt ledelsesteam har ansvaret for den nye strateg. Ledelsen vil bestå af:
Eivind Kolding, Chief Executive Officer
Hanne B. Sørensen, Chief Commercial Officer
Michel Deleuran, Head of Network & Product
Morten Engelstoft, Chief Operating Officer
Søren Laungaard, Chief Process Officer and Head of Customer Service
Peter Rønnest Andersen, Chief Financial Officer
William S. Allen, Head of Human Resources
"Ændringerne i Maersk Line følger vores overordnede strategi, der har fokus på kundebehov og konkurrenceevne. Den nye organisation vil være enklere og mere effektiv og repræsenterer et vigtigt skridt på vejen til at forbedre lønsomheden i vores forretning. Vi beklager nødvendigheden af at måtte reducere antallet af stillinger, men det vil ske på ansvarlig vis i overensstemmelse med Gruppens værdier." siger Nils S. Andersen, Group CEO for A.P. Møller - Mærsk, i en kommentar til planen.
Den 8. januar kl. 13.30 CET vil der være en telekonference med CEO for Maersk Line, Eivind Kolding, på www.maerskline.com og www.maersk.com