Maersk løfter sløret for omfattende nybygningsprogram
Maersk er i gang med at placere ordre og charterkontrakter på 50-60 nye containerskibe med en samlet kapacitet på omkring 800.000 teu til levering i fra 2026 til 2030. Og et nyt grønt brændstof er på vej ind i flåden.
Ordrebøgerne er godt fyldt op på de store skibsværfter og derfor har Maersk besluttet at afgive ordrerne på de nye skibe nu.
"Vores flådefornyelsesprogram er fundamentalt for at opretholde en konkurrencemæssig fordel i vores Ocean-forretning, og det er en hjørnesten i at afkarbonisere vores operationer. Da værfternes ordrebøger hurtigt er blevet fyldt op, og leveringstiden for skibe er steget markant, har vi besluttet at placere ordrer og chartrekontrakter på 800.000 TEU dual-fuelskibe, hvilket sikrer en stabil tilførsel af nødvendig kapacitet til vores netværk i årene 2026-2030, samtidig med at vi opbygger et konkurrencedygtigt setup,” siger Rabab Boulos, COO i Maersk.
De første grønnere containerskibe i Maersk-flåden benytter grøn metanol. Men nogle af de kommende skibe vil benytte bio-LNG, oplyser Maersk. Præcis hvordan splittet bliver vil afhænge af de fremtidige muligheder.
“Mens grønt metanol sandsynligvis vil blive den mest konkurrencedygtige og skalerbare vej til afkarbonisering på kort sigt, forudser Maersk også en multifuel-fremtid for industrien, som inkluderer flydende bio-metan, skriver selskabet.
Når skibene er blevet leveret, vil omkring 25 pct af Maersk-flåden være i stand til at sejle på grønt brændstof - svarende til en kapacitet på omkring 1.150 teu.
De nye skibe skal nemlig ikke tjene til at udbygge selskabets samlede kapacitet, men afløse ældre skibe, så den samlede kapacitet holdes på omkring 4,3 mio. teu, skriver Maersk.
Maersk har tidligere bestilt 25 dual-fuel metanolcontainerskibe, hvoraf de 5 allerede er i drift.
-emte