Maersk´ metanol-drevne containerskib når sidste stop inden København
Verdens første metanol-drevne containerskib er nået til Rotterdam for et sidste bunker-stop inden ankomsten til København
Nedtællingen til navngivningsceremonien i København i september nærmer sig sin afslutning for det 2.100 teu store containerskib, som Maersk har fået bygget på Hyundai Mipo værftet i Sydkorea som det første af i alt 26 containerskibe, der skal kunne drives af grøn metanol.
For havnen i Rotterdam er bunker-operationen også noget særligt. Det er nemlig første gang et skib får påfyldt grøn metanol i Europa.
Det klimavenligere brændstof bliver leveret af OCI Global.
Stoppet i Rotterdam er skibets fjerde bunker-stop på vejen hjem til Danmark fra Sydkorea efter stop i havnen i Ulsan, Sydkorea, den 16. juli, Singapore den 27. juli og i Port Said den 17. august efter at have passeret Suez-kanalen.
OCI Globals produkt, OCI HyFuels, er ifølge selskabet det første kulstoffattigere grønne metanol, som er kommercielt tilgængelig for den maritime sektor i dag.
Selskabet indgik i juni en aftale med Maersk om levering af den grønne metanol til skibets jomfrurejse til Danmark.
Skibet vil den 14. september blive navngivet af formanden for EU Komissionen, Ursula von der Leyen, og den 17. og 18. september vil Maersk-aktionærer få mulighed for at komme om bord på skibet, når det ligger ved Maersk´s hovedkvarter på Esplanaden.
-emte