Maersk tager levering af første metanoldrevne containerskib
Ved en højtidlighed på Hyundai Mipo Dockyard i Ulsan, Sydkorea, har Maersk taget levering af rederiets første containerskib, der er i stand til at sejle på metanol. Det 172 meter lange feederskib har en kapacitet på 2.100 TEU.
Besætningen gør nu klar til jomfrusejladsen, der vil føre skibet til København, hvor det navngives af EU Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, den 14. september. Skibets navn er ikke offentliggjort, men på værftet bærer det navnet Laura Mærsk.
Det er kun to år siden, at Maersk kontraherede feederskibet, der er udstyret med en dual-fuel-motor og vil være i stand til at operere på grøn metanol, i det omfang det er tilgængeligt.
For at understrege Maersks mål om nuludledning i 2040, er skibssiden udstyret med taglinen: ALL THE WAY TO ZERO.
Feederskibet vil blive indsat i Maersks rutenet i Østersøen.
Den 11.000 sømil lange sejlads fra Sydkorea til Danmark vil skibet sejle på grøn metanol, hvilket vil gøre sejladsen til den første grønne jomfrusejlads.
Ifølge en opgørelse fra DNV, er der på verdensplan nu kontraheret mere end 100 skibe, der er i stand til at sejle på metanol.