Maersk´s første store metanol-drevne containerskib klar til indsættelse i februar
Den 9. februar vil Maersk´ 16.000 teu store dual-fuel metanol containerskib blive sat i drift. Og det kommer til at sejle på AE7-servicen mellem Asien og Europa, oplyser selskabet.
Det første af de 12 bestilte containerskibe med en kapacitet på 16.000 teu bygges på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea og kan sejle på metanol, biodiesel eller konventionelt bunker brændstof.
“Indsættelsen af vores første store metanol-drevne skib på en af verdens største handelsruter fra Asien til Europa er et skelsættende øjeblik i vores rejse mod vores Net-Zero mål. Med skibets kapacitet på 16.000 contaniere vil dette have en betydelig indflydelse på vores kunders bestræbelser på at reducere CO2 udledningen i deres forsyningskæder, og vi ser frem til at introducere flere skibe med mulighed for metanoldrift på denne og andre ruter i løbet af 2024,” udtaler Karsten Kildahl, der er CCO i Maersk.
Skibet bliver ifølge Maersk navngivet på værftet i slutningen af januar. De to efterfølgende søsterskibe vil blive sat i drift i første halvdel af 2024 og bliver navngivet i henholdsvis Yokohama i Japan og i Los Angeles.
Maersk forventer at tage levering af yderligere fire søsterskibe i anden halvdel af 2024.
Maersk har foreløbig skaffet grønt brændstof til det første skibs jomfrurejse, men arbejder ihærdigt på løsninger til indkøb af de store mængder af metanol, der er brug for til de nye skibe, oplyser selskabet
Maersk har i alt 24 dual-fuel containerskibe i ordre, der kan sejle på grøn metanol.
12 af disse har en kapacitet på 16.000 teu, seks af skibene har en kapacitet på 17.000 teu, mens andre seks har en kapacitet på 9.000 teu.
-emte