MAN motorer til nye DFDS ro/ro skibe
MAN Diesel & Turbo skal levere en komplet fremdrivningspakke til to nye ro/ro skibe, som DFDS har kontraheret på P+S Werften i Tyskland. Skibene er konstrueret, så de kan løse såvel civile opgaver for DFDS, som militære transportopgaver under ARK-projektet.
De to identiske skibe får en kapacitet på 3.000 lanemeter og plads til 342 TEU på dækket - hvilket er et særligt krav fra ARK projektet.
Når skibene indsættes på DFDS's ruter i Nordsøen, vil de sejle med en fart på 18,7 knob, og have en kontraktmæssig fart på 20,5 knob. Til militære formål og ved sejlads i konvoj vil farten blive sænket til omkring 12 knob.
"Denne ordre repræsenterer en meget interessant reference for vores virksomhed. Ikke kun på grund af motorerne og de overordnede specifikationer, men også skibenes usædvanlige multipurpose funktion. Den type skibe er konstrueret til at kunne sejle i flere forskellige drifts- og fremdrivningstilstande. DFDS har valgt vores ME-B motorer på grund af deres fleksibilitet i forhold til de betydelige driftsvariationer som ARK-skibene vil blive udsat for", siger Ole Grøne, Senior Vice President Low Speed Promotion and Sales, MAN Diesel & Turbo.
Hvert skib fremdrives af to MAN B&W 8S40ME-B9 hovedmotorer. Skibene vil blive udstyret med et dobbeltskruet fremdrivninganlæg med de nyudviklede Alpha Mk 5 VBS1350FF-ODS motorer, som blev officielt lanceret på den internationale SMM messe i Hamborg sidste efterår.
Anlægget omfatter Alphatronic 2000-styret FF-propellere, som kan stilles i fuld kantstilling. Endvidere indgår der et akseltunnelgear til kraftoverføring fra akslen.
Fremdrivningspakken er udviklet til drift i forskellige driftstilstande, fx marchfart, manøvretilstand og brændstofbesparende tilstand til sejlads i militærkonvoj, med et elektrisk system, der kan håndtere både faste og flydende frekvenser.
DFDS har endvidere valgt hjælpemotorer fra MAN Diesel & Turbo, i form af 3 x MAN Holeby 16/24 gensets til hvert skib.
"Man kan med rette betegne DFDS som frontløber når det kommer til valg af skibskonstruktion og fremdrivningsystemer med høj virkningsgrad. I perioden 2003-06 leverede vi faktisk også seks 60MC motorer til deres vellykkede Flower-serie af RoRo-skibe, hvor DFDS's valg af totaktmotorer brød med den hidtidige norm", siger Ole Grøne.
I 2010 forlængede Tyskland sit partnerskab i det dansk ledede ARK-projekt frem til 2021. Denne beslutning var med til at anspore DFDS - som er den kommercielle partner på projektet - til at afgive ordre på disse specielle skibe, som er omfattet i aftalen.
Med den nye RoRo ordre vil ARK-projektet have fem skibe til rådighed i midten af 2012, som alle vil leve op til række særlige krav. I henhold til betingelserne under ARK-projektet skal et af skibene chartres på fuld tid til det dansk-tyske militær, mens de andre vil sejle i almindelig handelsfart, men på begæring vil kunne kaldes til militær brug inden for 15-60 dage.
Hoveddata:
Rederi: DFDS, Danmark Skibsværft: P+S Werften GmbH, Tyskland Værftsnummer: Nybygning nr. 500 og nr. 501 Leveranceomfang pr. skib: To hovedmotorer af typen MAN B&W 8S40ME-B9.2 i spejlet konstruktion Ydelse: 2 × 9,080 kW ved 146 omdr./min. Propellere_ To stk. Alpha CP propelleranlæg af typen VBS1350FF-ODS, inklusiv propellersystem med mulighed for fuld kantstilling og med Alphatronic Propulsion Control System Optimeret propellerdiameter: 4,800 mm Hjælpemotorer: Tre MAN Holeby 16/24 motorer, hver med en ydelse på 760 kWm ved 1,000 omdr./min. Generator: Tre HHI IP44 3x722 KWe
Kilde: MAN Diesel & Turbo