Molslinjens Express 4 sat i produktion
Allerede mens Molslinjens nyeste hurtigfærge, Express 3, er på vej fra Tasmanien til Danmark og har passeret nord om New Zealand med kurs mod Papeete, Tahiti, er den første aluminiumsplade skåret til den næste ny færge, Express 4, i Australien.
David Singleton, CEO Austal og Frantz Palludan, efter skæring af første plade..
”Med Express 4 sikrer vi os, at vi har tilstrækkelig kapacitet på Kattegat, når Express 1 og Max Mols skal driftssættes på Bornholm 1. september 2018. Vi ser et stigende antal rejsende hos Molslinjen, og vi ønsker med de nye færger at sikre vores gæster et meget højt serviceniveau”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Molslinjens bestyrelsesformand, Frantz Palludan, fik æren af at trykke på knappen til den CNC-maskine, der skar den første aluminiumsplade til Molslinjens fjerde superfærge. Det skete ved den traditionelle Plate Cutting Ceremony hos Austals Henderson værft i Australien.
Skibet, der får samme størrelse og standard som Molslinjens tre andre store hurtigfærger, Express 1, 2 og 3, skal sikre Molslinjens kapacitet på Kattegat. Skibet kan medtage over 1.000 passagerer og 425 personbilsenheder.
Det er den første af rederiets hurtigfærger, der bygges hos Austal. De tre første er bygget hos Incat. Austal er et af verdens største værfter på hurtigfærgeområdet og leverer også avancerede skibe til den amerikanske flåde.
Express 4 bliver den fjerde hurtigfærge, som Molslinjen indsætter over en periode på 6 år. Rederiet har sikret sig option på endnu en hurtigfærge af samme størrelse hos Austal.
Express 4 skal efter planen ankomme til Aarhus i første kvartal 2019.
Kilde: Molslinjen