MSC indgår aftale om første ammoniak-drevne containerskib
Verdens største containerrederi vil også satse på ammoniak som fremtidens grønne brændstof.
Verdens største containerrederi, MSC, har underskrevet et memorandum of understanding (MoU) med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI) om designet af et dual-fuel containerskib, der kan sejle på grøn ammoniak.
Aftalen handler om design og tekniske specifikationer for et 8.200 teu stort containerskib, der skal gøre det muligt for MSC at benytte ammoniak som et alternativ og nul-udledende brændstof.
Hidtil har verdens førende rederier med Maersk i spidsen satset benhårdt på grøn metanol som det klimavenligere brændstof til de store skibe.
Som en del af projektet vil SDARI forberede specifikationer og design dokumentation for den ammoniak-drevne dual-fuel variant af en af deres i forvejen udviklede skibstyper.
Lloyds Register skal verificere, at designet overholder de sikkerhedsstandarder og andre regler, der er gældende i forhold til at benytte ammoniak som skibsbrændstof, mens MAN Energy Solutions skal levere data om motor-design, brændstofforsyning og systemer til reduktion af emissioner, skriver Offshore Energy.
Problemet med at benytte ammoniak som brændstof er bl.a., at sikkerhedsforanstaltningerne skal være større end ved metanol-drift, fordi stoffet er meget giftigt.
“Anvendelsen af ammoniak som brændstof i containerskibssektoren vil være afgørende for, at vores industri kan nå de mål for reduktion af udledningerne, som IMO har fastsat, og dette samarbejde på tværs af forsyningskæderne markerer et vigtigt skridt i den maritime industris energiomstilling,” udtaler giuseppe Gargiulo, der er chef for nybygninger i MSC.
MSC har allerede ti nybygninger i ordre, der forventes at være forberedt for ammoniak-drift, men vil også benytte alternativer som syntetisk LNG og grøn metanol i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningerne.
MAN Energy Solutions regner med at have en kommercielt tilgængelig ammoniakmotor klar allerede i 2024.
“For at opfylde dekarboniseringsmålene for vores industri til tiden, er vi nødt til at se nøje på alle brændstofløsninger. At være en del af dette MoU med MSC, SDARI og LR stemmer overens med vores strategiske formål om at levere dekarboniseringsløsninger til vores betroede partnere, og det styrker industriens forpligtelse til at reducere emissioner,” siger Bjarne Foldager, der er chef for 2-takts motorer i MAN Energy Solutions, ifølge Offshore Energy
Maersk har også forsket i udnyttelsen af ammoniak som skibsbrændstof, men har foreløbig valgt at satse på grøn metanol.
Det danske selskab får leveret sit første metanoldrevne containerskib allerede i år.