MSC udelukker Northern Sea Route trods forstyrrelser i Det Røde Hav
Vicepræsident Bud Darr, MSC, mener, at den arktiske rute nord om Rusland ikke er egnet til skibsfart, og håber, at industrien vil følge trop - trods problemerne bl.a. i Det Røde Hav.
Containertrafik via den nordlige sørute har i årevis været et prestigeprojekt for Ruslands præsident Putin, og senest har russiske Rosatom dannet et joint venture med det kinesiske selskab NewNew Shipping om at udvikle en flåde bestående af fem is-klassede containerskibe, der skal kunne sejle på ruten året rundt.
De talrige angreb på kommercielle skibe i Det Røde Hav og vand problemerne i Panama-kanalen har umiddelbart gjort tanken om et alternativ, der med 13.000 km samtidig er væsentlig kortere end den 21.000 km lange tur fra Asien til Europa via Suez.
Men miljøorganisationer som Clean Arctic Alliance har advaret mod sejlads gennem det arktiske farvand og peget på, at afbrændingen af fossile brændstoffer blot vil gøre afsmeltningen af havis endnu værre.
Og MSC Group fastslår nu, at man ikke vil overveje at bruge den nordlige sørute som en mulighed for at forbinde Europa og Asien på trods af forstyrrelser på andre muligheder.
Bud Darr, linjeskibsgruppens executive vice president for havpolitik og regeringsanliggender, siger ifølge TradeWinds, at selskabet ikke overvejer den arktiske passage over det nordlige Rusland som en mulighed på trods af forstyrrelserne i Det Røde Hav og Panamakanalen i de seneste måneder.
"Vi ønsker at se en beskyttelse af det arktiske miljø og dets farvande, og det er ikke foreneligt med at sejle gennem den smeltende is for at åbne en ny handelsrute," siger Bud Darr.
-emte