Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning
Det norske rederi Altera Infrastructure indvilger nu i at betale en bøde på 8 millioner norske kroner for ulovlig eksport af to skibe til ophugning i Indien. Dette er anden gang at en anmeldelse fra det norske Miljødirektoratet har ført til en millionbøde.
I 2019 anmeldte Miljødirektoratet rederiet Teekay Offshore, nu Altera Infrastructure Norway, for eksport af ulovligt affald. Det norske bagmandspoliti, Økokrim, gav tidligere i år Altera et bødeforlæg på otte millioner norske kroner for lovovertrædelsen, og det er den bøde Altera nu har accepteret.
”Norske redere skal vide, at det er ulovligt at eksportere skibe, der er affald, medmindre de har en tilladelse fra Miljøstyrelsen. Det er velkendt, at vi ikke tillader eksport af skibe, der skal til Indien, Pakistan eller Bangladesh”, siger Anne-Marie Viklai, afdelingsdirektør i Miljødirektoratet.
De to ulovligt eksporterede Teekay-skibe, Navion Britannia og Alexita Spirit, har sejlet i Nordsøen som shuttletankskibe.
”Vores forventning at norske ejere tager deres miljøansvar alvorligt og følger miljøreglerne”, siger Anne-Marie Vikla.
Det er anden gang, at en anmeldelse fra Miljødirektoratet har ført til millionbøder for lovovertrædelser, der indebærer ulovlig eksport af skibe til ophugning. I 2018 blev skibet Tide Carrier (Harrier) forhindret i at sejle fra Norge til ulovlig ophugning i Pakistan.
Singapore-selskabet Wirana Shipping fik en bøde på syv millioner norske kroner af Økokrim for forsøg på at smugle skibet ud af Norge. Den norske skibsreder Georg Eide blev idømt seks måneders fængsel.
-mauh