Ny CEO i Green Instruments langer ud efter IMO
IMO har udspillet sin rolle i kampen for at nedbringe skibsfartsens udledninger. I stedet bliver det EU, USA og Kina, der komer til at svinge taktstokken. Det mener Rene B. Christensen, der er ny CEO for den danske virksomhed Green Instruments.
Den nytiltrådte direktør, der afløser Morten Brandborg, peger på EU´s nye MRV-regulativ (Monitoring, Reporting and Verification) som et godt eksempel på, at IMO mister indflydelse, og at ny regulering i fremtiden kommer fra EU, USA og Kina. Samtidig kommer der mere fart på den grønne omstilling. Det bliver en fordel for klimaet og miljøet, men også for skibsrederne.
“Det går simpelthen for langsomt med at få taget beslutninger i IMO. Derimod er EU trådt i karakter og har på kort tid fået vedtaget MRV-regulativet, der indebærer, at rederierne skal overvåge, rapportere og verificere deres udledninger af CO2, metangas og lattergas. Jeg er sikker på, at der kommer lignende initiativer fra USA og Kina, for de vil heller ikke vente på, at der bliver taget beslutninger i IMO. Det er en sund udvikling, som kommer til at få stor indflydelse for udledningerne fra skibsfarten,” siger Rene B. Christensen, der har arbejdet for Green Instruments i mere end 11 år – blandt andet som salgsdirektør.
Virksomheden udvikler og producerer avanceret måleudstyr til skibsfarten og de skærpede krav til at måle og dokumentere skibes udledning betyder, at Green Instruments er i fuld gang med en række udviklingsprojekter, der gør det muligt at dokumentere flere typer af udledninger på skibe, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Hvis udledninger ikke kan dokumenteres med udstyr, der er specielt udviklet til skibsbranchen, skal ejerne i stedet betale afgifter på baggrund af beregnede udregninger, der ifølge virksomheden ofte kan være upræcise.
“I mange tilfælde ligger beregningerne højere end den reelle udledning, og da rederierne betaler afgifter i forhold til udledningerne, slipper de i mange tilfælde billigere, når de meget præcist måler – og kan dokumentere - hvad de udleder. I takt med øgede krav om dokumentation opnår mange rederier altså en økonomisk gevinst ved at investere i måleudstyr, mens de bidrager til at beskytte miljøet og klimaet,” siger Rene B. Christensen.
-emte