Ny CEO i Green Instruments langer ud efter IMO

IMO har udspillet sin rolle i kampen for at nedbringe skibsfartsens udledninger. I stedet bliver det EU, USA og Kina, der komer til at svinge taktstokken. Det mener Rene B. Christensen, der er ny CEO for den danske virksomhed Green Instruments.

Rene B. Christensen er ny CEO i Green Instruments, hvor han har været ansat i 11 år - bl.a. som salgsdirektør.. Foto: Green Instruments

Den nytiltrådte direktør, der afløser Morten Brandborg, peger på EU´s nye MRV-regulativ (Monitoring, Reporting and Verification) som et godt eksempel på, at IMO mister indflydelse, og at ny regulering i fremtiden kommer fra EU, USA og Kina. Samtidig kommer der mere fart på den grønne omstilling. Det bliver en fordel for klimaet og miljøet, men også for skibsrederne.

“Det går simpelthen for langsomt med at få taget beslutninger i IMO. Derimod er EU trådt i karakter og har på kort tid fået vedtaget MRV-regulativet, der indebærer, at rederierne skal overvåge, rapportere og verificere deres udledninger af CO2, metangas og lattergas. Jeg er sikker på, at der kommer lignende initiativer fra USA og Kina, for de vil heller ikke vente på, at der bliver taget beslutninger i IMO. Det er en sund udvikling, som kommer til at få stor indflydelse for udledningerne fra skibsfarten,” siger Rene B. Christensen, der har arbejdet for Green Instruments i mere end 11 år – blandt andet som salgsdirektør.

Virksomheden udvikler og producerer avanceret måleudstyr til skibsfarten og de skærpede krav til at måle og dokumentere skibes udledning betyder, at Green Instruments er i fuld gang med en række udviklingsprojekter, der gør det muligt at dokumentere flere typer af udledninger på skibe, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Hvis udledninger ikke kan dokumenteres med udstyr, der er specielt udviklet til skibsbranchen, skal ejerne i stedet betale afgifter på baggrund af beregnede udregninger, der ifølge virksomheden ofte kan være upræcise.

“I mange tilfælde ligger beregningerne højere end den reelle udledning, og da rederierne betaler afgifter i forhold til udledningerne, slipper de i mange tilfælde billigere, når de meget præcist måler – og kan dokumentere - hvad de udleder. I takt med øgede krav om dokumentation opnår mange rederier altså en økonomisk gevinst ved at investere i måleudstyr, mens de bidrager til at beskytte miljøet og klimaet,” siger Rene B. Christensen.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

04.03.2025Maritimedanmark.dk

Danmark styrker samarbejde med Finland

04.03.2025Maritimedanmark.dk

Royal Arctic Line hæver priserne

03.03.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib vædret i Hong Kong

03.03.2025Maritimedanmark.dk

MSC Baltic kan ikke bjærges i ét stykke

03.03.2025Maritimedanmark.dk

CEO trækker sig på grund af stress

03.03.2025Maritimedanmark.dk

Norsk selskab boykotter amerikanske skibe

28.02.2025Maritimedanmark.dk

Mangel på grønt brændstof får Maersk til at sænke ambition

27.02.2025Maritimedanmark.dk

Taiwan fængsler kaptajn for brud på undervandskabel

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark