Ny CEO i Green Instruments langer ud efter IMO

IMO har udspillet sin rolle i kampen for at nedbringe skibsfartsens udledninger. I stedet bliver det EU, USA og Kina, der komer til at svinge taktstokken. Det mener Rene B. Christensen, der er ny CEO for den danske virksomhed Green Instruments.

Rene B. Christensen er ny CEO i Green Instruments, hvor han har været ansat i 11 år - bl.a. som salgsdirektør.. Foto: Green Instruments

Den nytiltrådte direktør, der afløser Morten Brandborg, peger på EU´s nye MRV-regulativ (Monitoring, Reporting and Verification) som et godt eksempel på, at IMO mister indflydelse, og at ny regulering i fremtiden kommer fra EU, USA og Kina. Samtidig kommer der mere fart på den grønne omstilling. Det bliver en fordel for klimaet og miljøet, men også for skibsrederne.

“Det går simpelthen for langsomt med at få taget beslutninger i IMO. Derimod er EU trådt i karakter og har på kort tid fået vedtaget MRV-regulativet, der indebærer, at rederierne skal overvåge, rapportere og verificere deres udledninger af CO2, metangas og lattergas. Jeg er sikker på, at der kommer lignende initiativer fra USA og Kina, for de vil heller ikke vente på, at der bliver taget beslutninger i IMO. Det er en sund udvikling, som kommer til at få stor indflydelse for udledningerne fra skibsfarten,” siger Rene B. Christensen, der har arbejdet for Green Instruments i mere end 11 år – blandt andet som salgsdirektør.

Virksomheden udvikler og producerer avanceret måleudstyr til skibsfarten og de skærpede krav til at måle og dokumentere skibes udledning betyder, at Green Instruments er i fuld gang med en række udviklingsprojekter, der gør det muligt at dokumentere flere typer af udledninger på skibe, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Hvis udledninger ikke kan dokumenteres med udstyr, der er specielt udviklet til skibsbranchen, skal ejerne i stedet betale afgifter på baggrund af beregnede udregninger, der ifølge virksomheden ofte kan være upræcise.

“I mange tilfælde ligger beregningerne højere end den reelle udledning, og da rederierne betaler afgifter i forhold til udledningerne, slipper de i mange tilfælde billigere, når de meget præcist måler – og kan dokumentere - hvad de udleder. I takt med øgede krav om dokumentation opnår mange rederier altså en økonomisk gevinst ved at investere i måleudstyr, mens de bidrager til at beskytte miljøet og klimaet,” siger Rene B. Christensen.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

27.12.2024Maritimedanmark.dk

Skærper bevogtning af undersøiske kabler

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark