Øget sikkerhed på tørlastskibe
Sidste år gik kun et enkelt tørlastskib i verden tabt, og ingen personer mistede livet i forbindelse med forliset. Det viser nye tal i Intercargos Bulk Carrier Casualty Report 2024, der også tegner et billede af markant forbedret sikkerhed over de seneste 10 år.
Det eneste tørlastskib på mere end 10.000 DWT der gik tabt sidste år var den kinesisk bulkcarrier Yong Xing 56, der sank i russisk farvand efter at være stødt ind i kraftig is. Alle 21 besætningsmedlemmer blev reddet i god behold.
Set over en 10-årige periode, fra 2013 – 2022, gik 21 bulkcarrier tabt, og sammenlagt mistede 89 besætningsmedlemmer livet i forbindelse med forlisene. Det giver et gennemsnit på 2 forlis om året – mod kun 1 i 2023.
I samme periode er antallet af tørlastskibe steget 20 procent – fra 10.400 i 2013 til 12.226 ved udgangen af sidste år. Tørlastskibe udgør nu 40 procent af den samlede verdensflåde malt på tonnage.
Den forbedrede sikkerhed er et resultat af flere ting, bl.a. mere robuste konstruktioner, øget sikkerhed om bord, bedre navigationsudstyr og bedre uddannede besætninger.
-mauh