Ørsted har udviklet nyt ubemandet overfladefartøj til dataindsamling
Danske Ørsted har designet og udviklet branchens første ubemandede overfladefartøj til indsamling af målinger om metocean-forhold. Dataene skal hjælpe med at reducere usikkerheder i den forventede årlige energiproduktion for nye havvindmølleparker. Se video af det nye fartøj i artiklen.
Ørsteds nye prototype, Hugin USV, er designet til at være i kontinuerlig drift under strege vejrfohold i op til et år ad gangen.
Fartøjet har et indbygget navigationssystem, så det kan med forskellige grader af autonomi, og det kan styres både inden for operatørens synsvidde og uden for operatørens synsvidde via et kontrolcenter, skriver Ørsted om det nye og patenterede koncept, der er opfundet af selskabets egne medarbejdere, mens prototypen er bygget af fynske Tuco Marine Group.
“Det særlige ved vores USV-koncept er, at det kan transportere måleudstyr til og fra havvindmølleparkerne uden hjælp fra store, specialiserede hjælpefartøjer, og samtidig kan det ubemandede fartøj indsamle store mængder data på egen hånd over længere tid, som kan sendes tilbage på land og behandles i realtid,” siger Frederik Søndergaard Hansen, Programme Manager og medopfinder af USV-konceptet.
Med det nye fartøj har Ørsted kontinuerlig adgang til store mængder data, der kan hjælpe med at fastlægge den årlige energiproduktion fra nye havvindmølleparker med største mulig præcision.
Samtidig reducerer Ørsted også sine omkostninger ved målingerne, der hidtil er blevet foretaget med hjælp fra specialfartøjer.
Prototypen Hugin USV er blevet testet i danske og norske farvande og har været i drift i Nordsøen under orkanlignende forhold, hvor fartøjet oplevede bølger på op til ni meter. Hugin USV er også blevet typegodkendt som et flydende LiDAR-system af Det Norske Veritas (DNV), så fartøjet kan benyttes til kommerciel drift i forbindelse med udvikling af vindmølleparker.
Resultaterne er så gode, at Ørsted har igangsat en serieproduktion af en ny tipe USV-fartøjer, der bygger videre på erfaringerne fra prototypen og udvider de driftsmæssige egenskaber til også at omfatte aktiviteter på dybere vand i forbindelse med udviklingen af flydende vindmølleparker i fremtiden. Den nye USV-type bliver fremstillet i Danmark af Tuco Marine Group, og kontrolsystemerne leveres af Maritime Robotics, der også var samarbejdspartnere på udvikling af prototypen. Det forventes, at der skal produceres fem nye USV-fartøjer inden udgangen af 2023.
-emte