OSK-ShipTech vinder kæmpe færgeordre
De danske skibsingeniører fra OSK-ShipTech tegner sig nu ind i historiebøgerne med designet af de fire luksusfærger, der udgør verdens hidtil største færgeordre. MSC Group og Onorato Armatori har skrevet kontrakt med Guangzhou Shipyard International (GSI) om fire luksuriøse RoPax-færger.
Foto fra den historiske kontraktsignering i Beijing. .
”Det er vores to største kunder, der nu laver forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil,” siger CCO i OSK Group, Anders Ørgaard.
Det er et mangeårigt samarbejde mellem OSK og både værft og rederi, der nu udmønter sig i dette projekt. Ordren blev for få dage siden underskrevet ved en ceremoni i Beijing. MSC Group og Onorato Armatori står bag bestillingen af RoPax-færgerne, der bygges på det kinesiske skibsværft, Guangzhou Shipyard International.
RoPax-færgerne får hver en kapacitet på 3.765 lanemeter og bliver indrettet med 536 kahytter, der giver plads til i alt 2.500 gæster. Apteringen får et moderne, ’rent’ look og designes med udgangspunkt i passagerbehov og rummelighed. Teknologisk bliver færgerne LNG-Ready og med de seneste teknologier for energiudnyttelse.
Det italienske færgerederi GNV under MSC Group aftager to af færgerne, og de andre to til det italienske rederi Onorato Armatori. Kontrakten rummer en option på yderligere fire færger af samme type.
I alle tilfælde er der tale om en rekordstor færgeordre – og et kvantespring for samarbejdet mellem GSI og OSK. Den første af de fire RoPax-færger skal ifølge planen leveres til GNV i 2021.
”Både for danske forhold, men også på verdensplan er der tale om en på alle måder signifikant færgeordre i RoPax-markedet. At OSK-ShipTech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de få designere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter,” siger CEO i OSK Group, Jacob Thygesen.
Kilde: OSK-ShipTech