Problemer forude for brugen af kunstig intelligens i skibsfarten
Brugen af kunstig intelligens (AI) har potentiale til at reducere omkostninger i de kommende årtier, men systemerne står over for betydelige juridiske, praktiske og regulatoriske barrierer, før de kan anvendes på tværs af den globale flåde, lød det på en session ved London International Shipping Week.
IMO drøfter i øjeblikket planer om et kodeks for autonome fartøjer, men det forventes, at EU vil lovgive først, hvilket kan føre til et kludetæppe af nationale, regionale og internationale regler for den nye teknologi.
"I det reguleringsmæssige tomrum, der eksisterer, vil teknologiselskaber og rederier presse grænserne, indtil noget går galt," sagde Marco Camporeale, der er direktør hos Inmarsat Maritime. "Derefter vil IMO eller flagstaten reagere og sige 'I er gået for langt’.”
Potentialet for kraftfulde AI-systemer og muligheden for at gøre menneskelige roller overflødige er ikke begrænset til skibsfarten, hvor de helt store spillere allerede er begyndt at anvende teknologien til sikkerhed, ruteplanlægning, emissionsregistrering og kollisionssikringssystemer.
Corey Ranslem, administrerende direktør for det britiske sikkerheds- og konsulentfirma, Dryad Global, sagde på sessionen i London, at AI "vil trænge ind i vores industri i ret stor udstrækning".
Men der vil gå rigtig lang tid, inden kunstig intelligens vinder indpas blandt de mange små skibsejere med få skibe, lød forudsigelsen.
Selvom den store japanske ejer NYK sidste år demonstrerede et kollisionssikringssystem, Orca AI, på et autonomt fragtskib under en 790 km rejse, mangler de fleste skibe mere end blot den mest grundlæggende forbindelse, sagde Marco Camporeale.
Han påpegede, at færre end 30.000 af de 140.000 skibe over 5.000 bruttoton registreret hos IMO havde tilstrækkelig båndbredde til at forblive forbundet til netværkene, der er nødvendige for at drive smarte systemer om bord på skibe.
Dr. Rory Hopcraft, lektor i cybersikkerhed ved University of Plymouth, opfordrede til forsigtighed ved brugen af AI og sagde, at den nye teknologi ikke egner sig til ældre skibe, der opererer med med ældre og mangelfulde systemer.
Når skibe bliver en del af større netværkssystemer, kan disse gamle skibe udgøre svage led, der gør industrien sårbar overfor flere malware og cyberangreb, sagde han.
"Jeg er stadig meget skeptisk over for AI, meget kynisk," sagde Hopcraft.
"Der er meget nyttige anvendelsesmuligheder for AI, når det kommer til emissioner og logistik, men jeg mener stadig, at vi skal være meget mere forsigtige, når vi tilpasser disse teknologier fremadrettet."
Teknologijurist Jonathan Ball fra Norton Rose Fulbright sagde, at retssystemet sandsynligvis vil være travlt optaget i de kommende år med at afgøre, hvem der ejer dataene, der bruges til at fodre AI-systemer. Og hvem der så vil være ansvarlig, hvis AI-styrede sikkerhedssystemer fejler.
-emte