Problemer forude for brugen af kunstig intelligens i skibsfarten

Brugen af kunstig intelligens (AI) har potentiale til at reducere omkostninger i de kommende årtier, men systemerne står over for betydelige juridiske, praktiske og regulatoriske barrierer, før de kan anvendes på tværs af den globale flåde, lød det på en session ved London International Shipping Week.

Foto: Dryad Global

IMO drøfter i øjeblikket planer om et kodeks for autonome fartøjer, men det forventes, at EU vil lovgive først, hvilket kan føre til et kludetæppe af nationale, regionale og internationale regler for den nye teknologi.

"I det reguleringsmæssige tomrum, der eksisterer, vil teknologiselskaber og rederier presse grænserne, indtil noget går galt," sagde Marco Camporeale, der er direktør hos Inmarsat Maritime. "Derefter vil IMO eller flagstaten reagere og sige 'I er gået for langt’.”

Potentialet for kraftfulde AI-systemer og muligheden for at gøre menneskelige roller overflødige er ikke begrænset til skibsfarten, hvor de helt store spillere allerede er begyndt at anvende teknologien til sikkerhed, ruteplanlægning, emissionsregistrering og kollisionssikringssystemer.

Corey Ranslem, administrerende direktør for det britiske sikkerheds- og konsulentfirma, Dryad Global, sagde på sessionen i London, at AI "vil trænge ind i vores industri i ret stor udstrækning".

Men der vil gå rigtig lang tid, inden kunstig intelligens vinder indpas blandt de mange små skibsejere med få skibe, lød forudsigelsen.

Selvom den store japanske ejer NYK sidste år demonstrerede et kollisionssikringssystem, Orca AI, på et autonomt fragtskib under en 790 km rejse, mangler de fleste skibe mere end blot den mest grundlæggende forbindelse, sagde Marco Camporeale.

Han påpegede, at færre end 30.000 af de 140.000 skibe over 5.000 bruttoton registreret hos IMO havde tilstrækkelig båndbredde til at forblive forbundet til netværkene, der er nødvendige for at drive smarte systemer om bord på skibe.

Dr. Rory Hopcraft, lektor i cybersikkerhed ved University of Plymouth, opfordrede til forsigtighed ved brugen af AI og sagde, at den nye teknologi ikke egner sig til ældre skibe, der opererer med med ældre og mangelfulde systemer.

Når skibe bliver en del af større netværkssystemer, kan disse gamle skibe udgøre svage led, der gør industrien sårbar overfor flere malware og cyberangreb, sagde han.

"Jeg er stadig meget skeptisk over for AI, meget kynisk," sagde Hopcraft.

"Der er meget nyttige anvendelsesmuligheder for AI, når det kommer til emissioner og logistik, men jeg mener stadig, at vi skal være meget mere forsigtige, når vi tilpasser disse teknologier fremadrettet."

Teknologijurist Jonathan Ball fra Norton Rose Fulbright sagde, at retssystemet sandsynligvis vil være travlt optaget i de kommende år med at afgøre, hvem der ejer dataene, der bruges til at fodre AI-systemer. Og hvem der så vil være ansvarlig, hvis AI-styrede sikkerhedssystemer fejler.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Houthi-kapret besætning frigivet

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Trump fjerner kvindelig admiral

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen frikendt for inhabilitet

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Presset DFDS reducerer forventningerne

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Stena RoRo udvider med dansk bygget skib

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Avis: Uheld ikke sabotage mod kabler

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Tømmerlast tæt på at sænke skib

Jobmarked

Se alle

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens skibe

Er du en velkvalificeret sømand? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af fiskerikontrolområdet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en skibsassistent

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

01.02.2025

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark