Rekordhøj efterspørgsel på containerfragt kan have toppet
Frygten for ikke at få varerne frem bl.a. på grund af urolighederne i Det Røde Hav betød en rekordstor efterspørgsel på containerfragt fra Kina til Nordamerika og Nordeuropa i juni. Men efterspørgslen kan ifølge Xeneta have toppet.
De seneste data, der blev frigivet i denne uge, viser, at 800.000 teu blev sendt afsted fra Kina til Nordeuropa i juni, hvilket ifølge Xeneta er det højeste månedlige tal nogensinde på denne rute.
Mens handlen fra Kina til Nordamerika ikke satte en ny rekord, var det stadig det højeste antal containere, der nogensinde er blevet sendt i juni måned, med 1,36 mio. teu, hvilket gør juni 2024 til den ottende højeste måned nogensinde og overgås kun af de ekstraordinære mængder, der blev sendt under Covid-19-pandemien i slutningen af 2020 og 2021.
"Konflikten i Det Røde Hav har medført en stor ændring i den traditionelle sæsonbestemthed i oceanforsyningskæderne med bekymrede afskibere, der skynder sig at importere så mange varer som muligt tidligere på året,” siger Peter Sand, der er chefanalytiker i Xeneta.
"Afskiberne vurderede virkningen af konflikten i Det Røde Hav på oceanforsyningskæderne og er ikke parate til at tage risikoen for at gentage kaosset fra pandemiårene - hvilket betyder, at vi har set rekordmængder på de store frontlinjeruter ud af Kina forud for den traditionelle højsæson i tredje kvartal,” tilføjer han.
Med den store efterspørgsel fulgte også væsentlige stigninger i fragtraterne, men nu er der ifølge Xenata tegn på, at efterspørgslen kan have toppet.
De gennemsnitlige spotrater fra Fjernøsten til den amerikanske vestkyst og østkyst er ifølge Xeneta faldet med henholdsvis 17 pct. og 3,2 pct. siden 1. juli, mens de gennemsnitlige spotrater fra Fjernøsten til Nordeuropa er faldet med 1,6 pct. siden 31. juli.
"Der er en klar sammenhæng mellem de rekordstore volumener og udviklingen på spotmarkedet på de store ruter fra Kina til Nordamerika og Nordeuropa. Hvis vi nu ser faldende spotrater i august, ville det tyde på, at vi også allerede har set toppen af efterspørgslen efter containerfragt, og volumenerne burde være lavere i juli og august, hvor det normalt ville have været højsæsonen,” siger Peter Sand.
-emte