Skæbne møde på vej for grønnere skibsfart
I denne uge mødes medlemmerne af IMO til MEPC80-møder, der kan blive afgørende for den grønne omstilling af skibsfarten. Danmark presser på for en global afgift på udledning af drivhusgasser, der kan fremme overgangen til de meget dyrere grønne brændstoffer.
Danske Rederier er sammen med den danske regering på det store hold af medlemslande, der ønsker langt mere ambitiøse klimamål, når FN´s Søfartsorganisation IMO mødes til MEPC 80.
Men der er også modstand blandt de deltagende lande. Derfor er der fortsat tvivl om, hvorvidt der kan findes fælles fodslag - og hvor ambitiøs en kommende aftale - og de nødvendige tiltag for at nå den - bliver.
”Vi har talt meget og længe om denne uges møde, og nu er det i sandhed afgørelsens time. Vi har sammen med både erhvervsministeren, Søfartsstyrelsen og vores medlemmer arbejdet længe på at forsøge at præge andre lande til at gå den grønne vej sammen med os. Meget snart får vi et resultat, og det er lidt med nerverne uden på tøjet, at vi tager hul på MEPC 80,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Fra dansk side er det målet, at IMO skal forpligte sig på, at den globale skibsfart skal være klimaneutral i 2050. I dag er målet blot en 50 pct. reduktion.
Men ud over målet er det afgørende, at man bliver enige om de nødvendige tekniske og økonomiske virkemidler for at nå derhen, påpeger Danske Rederier.
“Det er hånden på kogepladen nu, og vi skal have en aftale. Men vi er samtidig nødt til at have en ambitiøs aftale. Der er ikke tid til at udskyde beslutningen, og der er heller ikke tid til at vente med at få sat de egentlige reduktioner i gang. Derfor vil vi også presse på for et ambitiøst resultat til det sidste,” siger Anne H. Steffensen.
Hele ugen vil der være møder i IMOs hovedkvarter i London, og det er forventningen, at formanden vil træffe en konklusion om, hvad landene er enige om fredag.
”Vi har en prioriteret liste med ønsker til den grønne omstilling af skibsfarten. Vi ser gerne, at der kommer en pris på udledninger, som kan lukke prisforskellen mellem fossile og de nye grønne brændstoffer. Vi ønsker en klar definition af, hvad grønne brændstoffer er. Og vi bakker op om en model, hvor midler fra en drivhusafgift på den globale skibsfart kan bruges til at hjælpe udviklingslandes grønne omstilling. Vi skal have de forskellige instrumenter i spil for at nå til klimaneutralitet i 2050 – det haster,” siger Anne H. Steffensen.
Men en ambitiøs målsætning møder angiveligt modstand fra bl.a. Kina.
I et notat, som Financial Times har set, advarer Kina om, at “et alt for ambitiøst mål for udledninger alovrligt vil hæmme den bæredygtige udvikling af international skibsfart, øge omkostningerne i forsyningskæden betydeligt og hæmme genopretningen af den globale økonomi”.
Det hedder videre i notatet: “Udviklede lande presser IMO til at nå urealistiske visioner og ambitionsniveauer. De går ind for en flad afgift, der vil føre en en betydelig stigning i omkostningerne til søtransport”.
-emte