Skæbne møde på vej for grønnere skibsfart

I denne uge mødes medlemmerne af IMO til MEPC80-møder, der kan blive afgørende for den grønne omstilling af skibsfarten. Danmark presser på for en global afgift på udledning af drivhusgasser, der kan fremme overgangen til de meget dyrere grønne brændstoffer.

Foto: UKRI

Danske Rederier er sammen med den danske regering på det store hold af medlemslande, der ønsker langt mere ambitiøse klimamål, når FN´s Sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion IMO mødes til MEPC 80.

Men der er også modstand blandt de deltagende lande. Derfor er der fortsat tvivl om, hvorvidt der kan findes fælles fodslag - og hvor ambitiøs en kommende aftale - og de nødvendige tiltag for at nå den - bliver.

”Vi har talt meget og længe om denne uges møde, og nu er det i sandhed afgørelsens time. Vi har sammen med både er­hvervs­mi­ni­ste­ren, Sø­fart­s­sty­rel­sen og vores medlemmer arbejdet længe på at forsøge at præge andre lande til at gå den grønne vej sammen med os. Meget snart får vi et resultat, og det er lidt med nerverne uden på tøjet, at vi tager hul på MEPC 80,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Fra dansk side er det målet, at IMO skal forpligte sig på, at den globale skibsfart skal være klimaneutral i 2050. I dag er målet blot en 50 pct. reduktion.

Men ud over målet er det afgørende, at man bliver enige om de nødvendige tekniske og økonomiske virkemidler for at nå derhen, påpeger Danske Rederier.

“Det er hånden på kogepladen nu, og vi skal have en aftale. Men vi er samtidig nødt til at have en ambitiøs aftale. Der er ikke tid til at udskyde beslutningen, og der er heller ikke tid til at vente med at få sat de egentlige reduktioner i gang. Derfor vil vi også presse på for et ambitiøst resultat til det sidste,” siger Anne H. Steffensen.

Hele ugen vil der være møder i IMOs hovedkvarter i London, og det er forventningen, at formanden vil træffe en konklusion om, hvad landene er enige om fredag. 

”Vi har en prioriteret liste med ønsker til den grønne omstilling af skibsfarten. Vi ser gerne, at der kommer en pris på udledninger, som kan lukke prisforskellen mellem fossile og de nye grønne brændstoffer. Vi ønsker en klar definition af, hvad grønne brændstoffer er. Og vi bakker op om en model, hvor midler fra en drivhusafgift på den globale skibsfart kan bruges til at hjælpe ud­vik­ling­s­lan­des grønne omstilling. Vi skal have de forskellige instrumenter i spil for at nå til kli­ma­neut­ra­li­tet i 2050 – det haster,” siger Anne H. Steffensen.

Men en ambitiøs målsætning møder angiveligt modstand fra bl.a. Kina.

I et notat, som Financial Times har set, advarer Kina om, at “et alt for ambitiøst mål for udledninger alovrligt vil hæmme den bæredygtige udvikling af international skibsfart, øge omkostningerne i forsyningskæden betydeligt og hæmme genopretningen af den globale økonomi”.

Det hedder videre i notatet: “Udviklede lande presser IMO til at nå urealistiske visioner og ambitionsniveauer. De går ind for en flad afgift, der vil føre en en betydelig stigning i omkostningerne til søtransport”.

-emte

Anne H. Steffensen, adm. dir. i Danske Rederier.. Foto: Danske Rederier

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Presset DFDS reducerer forventningerne

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Stena RoRo udvider med dansk bygget skib

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Avis: Uheld ikke sabotage mod kabler

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Tømmerlast tæt på at sænke skib

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret dropper patruljeskibe

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Houthierne indstiller angreb på handelsskibe

18.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS åbner ny fragtrute mellem Spanien og Holland

Jobmarked

Se alle

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens skibe

Er du en velkvalificeret sømand? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af fiskerikontrolområdet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en skibsassistent

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

01.02.2025

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark