Slap for bøde - anklagemyndigheden gik efter de forkerte
Værftet Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg slap for en stor bøde for at se bort fra lodspligten under bugseringen af et skib. Anklagemyndigheden burde i stedet have rettet skytset mod ejeren af det bugserede skib, mener ejeren af værftet.
Retten i Svendborg frikendte indehaveren af Petersen & Sørensen Motorværksted, Cai Larsen, samt en af værftets skibsførere for anklagen om, at de have set stort på lodspligten, da slæbebåden Birk var slæbte afsted med et 81 meter langt forsyningsskib fra Faaborg til Søby.
De stod ellers til bøder på henholdsvis 52.900 og 21.000 kr., men slap.
Sagens kerne var, om forsyningsskibet rent faktisk var under slæb uden bemanding og egen motorkraft - eller om det var bemandet og blot blev assisteret af slæbebåden under havnemanøvrene.
Det viste sig, at der rent faktisk skibet var mandskab om bord på skibet - og at det kunne sejle ved egen kraft - og derfor skulle slæbebåden ikke have lods ombord.
“Så vores opgave var alene at hjælpe det fra kaj i Faaborg og til Kaj i Søby. Vi skulle ikke slæbe, men være følgeskib på turen, sagde værftsejeren, der altså ikke anerkendte, at N35 var “dødt”, skriver Fyens Amts Avis.
Dermed skulle slæbebåden ikke have lods om bord, men det skulle det assisterede skib til gengæld have haft. Ejeren af dette skib var bare ikke anklaget i sagen.
På den baggrund frifandt retten værftet og skibsføreren for anklagen om at se stort på lodspligten.
“Jeg synes, retten har vurderet rigtigt. Det er ikke Petersen & Sørensen, der har begået en fejl, men N35, der skulle have haft en lods om bord. Så de (anklagemyndigheden, red.) skulle have haft fat i ørerne på ejeren af skibet i stedet, sagde han ifølge avisen.
Sagen var rejst på baggrund af en indberetning til Søfartsstyrelsen fra en lods fra Danpilot, der var på familietur i en sejlbåd i farvandet.
-emte