Strid om overenskomster nærmer sig sin afslutning
Lederne Søfart og Danske Rederiers strid om retten til at tegne overenskomster for navigatører, der sejler i Danmark, bliver optaget til domsforhandling den 24. oktober, hvor tre højesteretsdommere i Arbejdsretten vil lytte til parternes argumenter.
Det var en sammenlægning af to arbejdsgiverforeninger under Danske Rederier - DRO I og DRO II - der i fjor skabte konflikten mellem parterne.
Danske Rederier valgte nemlig i forbindelse med fusionen, at overenskomsten for navigatører i DRO II, der er indgået med Lederne Søfart, skulle erstattes af en eksisterende overenskomst med Metal Maritime, der i forvejen havde overenskomsten i DRO I.
Lederne Søfart kaldte beslutnigen for både “urealistisk” og “udemokratisk” med henvisning til, at “Lederne Søfart har organiseret de navigatører, der sejler i Danmark, uafbrudt i over 100 år, og dem der sejler internationalt næsten lige så længe.”
Men Danske Rederier stod fast. Og derfor er sagen end i Arbejdsretten, hvor der altså nu er sat dato på domsforhandlingen.
Det ventes, at de tre højesteretsdommere vil nå frem til deres afgørelse i løbet af 2-4 uger efter domsforhandlingen, skriver Lederne Søfart i det nyeste medlemsblad.
Lederne Søfart blev smidt ud
Striden førte i foråret til, at Lederne Søfart varslede strejke. Varslet blev senere trukket tilbage, men var - ifølge Lederne Søfarts formand, Sven Thormod - alligevel årsagen til at Ledernes Hovedorganisation, som Lederne Søfart er en del af, opsagde samarbejdsaftalen med virkning fra april 2024.
“Lederne syntes, det var helt uhørt, at man kunne gribe til den slags metoder. Men vi er altså en fagforening, der kæmper for medlemmernes rettigheder, og her indgår strejke også som et middel til at opnå nogle mål. Men der var vi tydeligvis meget langt fra hinanden rent værdimæssigt, og så måtte samarbejdet ophøre,” udtaler han til Lederne Søfarts medlemsblad.
Siden har Lederne Søfart været på jagt efter en ny paraplyorganisation, da fagforeningen erkender, at den ikke er stor nok til at stå alene.
“Det er kravene til en forening som vores simpelthen for store til i vore dage med administration, it, sagsbehandling, juridisk bistand og så videre,” lyder begrundelsen fra fagforeningens direktør, Helle Andsbjerg.
De to mulige samarbejdspartnere er henholdsvis Serviceforbundet, der er paraplyorganisation for en række mindre fagforeninger, eller BLJ, der er et samarbejde mellem Dansk Jernbaneforbund (DJ) og Flyvebranchens Personale Union (FPU).
Hvilken vej, Lederne Søfart vælger at gå, skal efter planen afgøres på en ekstraordinær generalforsamling, der afholdes i dag.
-emte