Test af maritimt brændselscellesystem på grøn metanol er en succes

Med en succesfuld test af det første 200 kW HT PEM-brændselscellesystem nogensinde, er en vigtig milepæl nået i forhold til at bringe ny teknologi i spil, der vil fremme dekarboniseringen af den maritime industri.

200 kW brændselscellesystem er testet i Blue Worlds testfaciliteter, der ligger I forbindelse med brændselscellefabrikken i Aalborg. Foto: Blue World Technologies

Efter måneders forberedelse kan Blue World Technologies offentliggøre den succesfulde test af verdens første 200 kW højtemperatur PEM-brændselscellemodul. Testen er gennemført i de nyetablerede testfaciliteter, der ligger i forbindelse med fabrikken i Aalborg, hvor brændselscellerne til systemet produceres. Den indledende test er gennemført med flotte resultater, som har overgået forventningerne til systemets ydeevne.

Med en elektrisk virkningsgrad på op til 55 procent, når man når et kommercielt stadie, vil brændselscellesystemet typisk give en brændstofbesparelse på 20-30 procent, hvilket muliggør en omkostningseffektiv anvendelse af grønne brændstoffer. Derudover giver brændselscellesystemet mulighed for op til 100 procent kulstoffangst til både udnyttelse i produktionen af grønne brændstoffer samt til lagring.

“Dette er et stort gennembrud inden for den grønne omstilling af den maritime industri, og med testen af ​​vores 200 kW-system beviser vi, at HT PEM-brændselscelleteknologien har potentialet til at være en af ​​nøgleteknologierne til at dekarbonisere de sektorer, der er svære at omstille. I løbet af testperioden har vi med succes valideret vores systemopsætning med methanol-brændstofprocessoren, de serieforbundne ​​brændselscellestakke samt støttesystemerne omkring brændselscellerne”, forklarer Dennis Naldal Jensen, Chief Technology Officer hos Blue World Technologies.

Det første pilotsystem er et 1 MW system til strømproduktion ombord. Systemet vil blive installeret på et af A.P. Møller - Maersks store dual fuel methanol-forberedte skibe og installationen ombord er forventet i løbet af H1 ​​2026.

”Efter at have arbejdet med brændselscelleteknologi i mere end 20 år, er det fantastisk for os at nå dette stadie af teknologiudviklingen, hvor vi med disse store systemer kan levere et stærkt alternativ til en industri, der er meget afhængig af fossilbaserede teknologier”, siger Anders Korsgaard, medstifter og administrerende direktør hos Blue World Technologies og fortsætter: 
”Mærsk er den globale frontløber, når det kommer til dekarbonisering af den maritime industri, og vi er meget glade med samarbejdet om det første 1 MW pilotsystem, og vi glæder os meget til at få systemet ud at sejle”. 

Ordren på pilotsystemet blev efterfulgt af en ventureinvestering fra Maersk Growth – venturedelen af ​​A.P. Møller - Maersk – hvor de i slutningen af ​​2023 deltog i en præ-C-runde på 82 millioner kroner sammen med ​​Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), Cycle Group og andre nye og eksisterende aktionærer. Med det store potentiale i HT PEM-brændselscelleteknologien følger de udviklingen og testen af ​​systemet tæt: 

”Som investor i Blue World Technologies er vi glade for at følge fremgangen i ​​systemudviklingen, og vi deler holdets begejstring for den vellykkede test af 200 kW brændselscellesystemet. Den maritime industri har brug for flere nye teknologier og veje for at nå sine netto-nul-mål, og højtemperatur PEM-brændselscelleteknologi er meget lovende ved at finde en balance mellem den høje elektriske effektivitet, størrelse og belastningsjustering. Dette er et godt eksempel på, hvordan vi kan understøtte innovation gennem både investering og partnerskab", forklarer Alex Smout, Investment Director ved Maersk Growth.

Læs også: Store cyberangreb kan skabe kaos i vores hverdag

Blue World vil i første omgang levere systemer til hjælpekraft og forventer, at deres maritime system vil nå et kommercielt niveau i 2027. På sigt vil virksomheden kunne levere multi-megawatt fremdriftssystemer til den globale skibsfart, hvilket er der brændselscelleteknologien vil have den størst mulige påvirkning på både miljø og klima.

Kilde: Blue World Technologies

/ PiB

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

21.02.2025Maritimedanmark.dk

Tyrkiet skærer første stål til hangarskib

13.02.2025Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget bestiller kæmpe katamaran forberedt for grønne brændstoffer

13.02.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd tæt på bestilling af nye containerskibe

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Navigare Capital vil bygge flere containerskibe

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler indgår første kontrakter for Wind Mover

30.01.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første RoRo "sejlskib" er søsat

28.01.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia har navngivet sit første dual-fuel metanolskib

25.01.2025Maritimedanmark.dk

Smyril Line chartrer erstatning for Glyvursnes

Jobmarked

Se alle

Slagelse kommune

Skibsfører til Omøfærgen

Slagelse Kommune søger skibsfører til Agersø Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Omøfærgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

31.03.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fursund Færgeri søger assisterende overfartsleder

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ved færgeriet på Fursund og ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark