Test af maritimt brændselscellesystem på grøn metanol er en succes

Med en succesfuld test af det første 200 kW HT PEM-brændselscellesystem nogensinde, er en vigtig milepæl nået i forhold til at bringe ny teknologi i spil, der vil fremme dekarboniseringen af den maritime industri.

200 kW brændselscellesystem er testet i Blue Worlds testfaciliteter, der ligger I forbindelse med brændselscellefabrikken i Aalborg. Foto: Blue World Technologies

Efter måneders forberedelse kan Blue World Technologies offentliggøre den succesfulde test af verdens første 200 kW højtemperatur PEM-brændselscellemodul. Testen er gennemført i de nyetablerede testfaciliteter, der ligger i forbindelse med fabrikken i Aalborg, hvor brændselscellerne til systemet produceres. Den indledende test er gennemført med flotte resultater, som har overgået forventningerne til systemets ydeevne.

Med en elektrisk virkningsgrad på op til 55 procent, når man når et kommercielt stadie, vil brændselscellesystemet typisk give en brændstofbesparelse på 20-30 procent, hvilket muliggør en omkostningseffektiv anvendelse af grønne brændstoffer. Derudover giver brændselscellesystemet mulighed for op til 100 procent kulstoffangst til både udnyttelse i produktionen af grønne brændstoffer samt til lagring.

“Dette er et stort gennembrud inden for den grønne omstilling af den maritime industri, og med testen af ​​vores 200 kW-system beviser vi, at HT PEM-brændselscelleteknologien har potentialet til at være en af ​​nøgleteknologierne til at dekarbonisere de sektorer, der er svære at omstille. I løbet af testperioden har vi med succes valideret vores systemopsætning med methanol-brændstofprocessoren, de serieforbundne ​​brændselscellestakke samt støttesystemerne omkring brændselscellerne”, forklarer Dennis Naldal Jensen, Chief Technology Officer hos Blue World Technologies.

Det første pilotsystem er et 1 MW system til strømproduktion ombord. Systemet vil blive installeret på et af A.P. Møller - Maersks store dual fuel methanol-forberedte skibe og installationen ombord er forventet i løbet af H1 ​​2026.

”Efter at have arbejdet med brændselscelleteknologi i mere end 20 år, er det fantastisk for os at nå dette stadie af teknologiudviklingen, hvor vi med disse store systemer kan levere et stærkt alternativ til en industri, der er meget afhængig af fossilbaserede teknologier”, siger Anders Korsgaard, medstifter og administrerende direktør hos Blue World Technologies og fortsætter: 
”Mærsk er den globale frontløber, når det kommer til dekarbonisering af den maritime industri, og vi er meget glade med samarbejdet om det første 1 MW pilotsystem, og vi glæder os meget til at få systemet ud at sejle”. 

Ordren på pilotsystemet blev efterfulgt af en ventureinvestering fra Maersk Growth – venturedelen af ​​A.P. Møller - Maersk – hvor de i slutningen af ​​2023 deltog i en præ-C-runde på 82 millioner kroner sammen med ​​Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), Cycle Group og andre nye og eksisterende aktionærer. Med det store potentiale i HT PEM-brændselscelleteknologien følger de udviklingen og testen af ​​systemet tæt: 

”Som investor i Blue World Technologies er vi glade for at følge fremgangen i ​​systemudviklingen, og vi deler holdets begejstring for den vellykkede test af 200 kW brændselscellesystemet. Den maritime industri har brug for flere nye teknologier og veje for at nå sine netto-nul-mål, og højtemperatur PEM-brændselscelleteknologi er meget lovende ved at finde en balance mellem den høje elektriske effektivitet, størrelse og belastningsjustering. Dette er et godt eksempel på, hvordan vi kan understøtte innovation gennem både investering og partnerskab", forklarer Alex Smout, Investment Director ved Maersk Growth.

Læs også: Store cyberangreb kan skabe kaos i vores hverdag

Blue World vil i første omgang levere systemer til hjælpekraft og forventer, at deres maritime system vil nå et kommercielt niveau i 2027. På sigt vil virksomheden kunne levere multi-megawatt fremdriftssystemer til den globale skibsfart, hvilket er der brændselscelleteknologien vil have den størst mulige påvirkning på både miljø og klima.

Kilde: Blue World Technologies

/ PiB

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkering Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder international pris

07.11.2024Maritimedanmark.dk

Hapag-Lloyd afgiver enorm ordre på nye containerskibe

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Esbjerg Shipyard skal bygge nydesignet serviceskib til havvindparker

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Ingen EU-støtte til ny Samsøfærge

30.10.2024Maritimedanmark.dk

Stena Line har fuld fart på væksten

29.10.2024Maritimedanmark.dk

Færøske Sandship udvider flåden

Jobmarked

Se alle

Svendborg Søfartsskole

Underviser søges

Vi søger en underviser med start primo januar 2025. Svendborg Søfartsskole er en kostskole med ca. 150 elever. Skolen udbyder de indledende og afsluttende emner af skibsassistentuddannelsen på 2 årlige kurser á 20 ugers varighed og den 3-årige HF-Søfartsuddannelse.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

21.11.2024

Alvina Shipping A/S

Head of Ship Management

Do you want to be a valued part of an exciting new company and drive and continuously improve the activities concerning efficient, safe and reliable operation for the vessels in the Oslo-Copenhagen route?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Performance Manager

Join our dynamic Performance Team as a Revenue Manager for the Copenhagen-Oslo route. You will be part of a forward-thinking team, dedicated to optimizing through work with the intersection of data analysis, market strategy, and customer experience, constantly striving to maximize revenue, profit and improve operations.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

11.12.2024

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark