Trods flaskehalse og forsinkelser maner Maersk-chef til ro
Der er ikke udsigt til nye coronalignede scenarier for de internationale forsyningskæder trods de markant stigende fragtrater som følge af den store efterspørgsel, mener Maersk-chefen Johan Sigsgaard, der har ansvaret for produktet til selskabets søfragtskunder
Faresignalerne står ellers i kø: Fragtmarkedet er overbelastet, rederierne hyrer containerskibe ind i stort tal, mens skibene flere steder venter i kø. Men det er ikke en coronalignende situation, markedet er på vej ind i, siger Johan Sigsgaard til dagbladet Børsen.
“Under corona blev der skabt en situation, som forstærkede sig selv, fordi folk skubbede deres varer fremad for at være sikker på at få dem transporteret, og det skabte endnu større flaskehalse.
“Det, mener jeg ikke, er det, der sker lige nu, baseret på det, vi taler med kunderne om i øjeblikket,” siger han til avisen.
Han peger på, at der snarere er tale om en solid efterspørgsel, der tilfældigvis ramler sammen med de flaskehalse, der er opstået fordi konflikten i Mellemøsten og houthiernes angreb i Det Røde Hav sender containerskibe i stort tal syd om Afrika.
“Hvis jeg skal give mit bud baseret på de kunder, jeg har mødt de sidste par uger, så er det i højere grad simpelthen et spørgsmål om, at økonomien egentlig har det okay i Europa, og at der er en god bund i efterspørgslen,” siger Johan Sigsgaard.
Fragtraterne er steget gennem de sidste mange uger og ligger nu på det højeste niveau siden september 2022 - uden udsigt til at stigningerne ifølge analysehuse har toppet.
Ifølge Drewry World Container Index er prisen på tværs af otte store handelsruter mellem Kina og Europa/USA for at få fragtet en fyrrefods container steget fra 1.661 dollar i december 2023 til 4.801 dollar den 13. juni i år.
De store rederier har for at imødekomme efterspørgslen med en rute syd om Afrika, der er godt 6.000 km. længere end gennem Suez-kanalen, udvidet deres kapacitet.
Maersk har således ifølge Sigsgaard udvidet sin kapacitet med fem pct. for at sikre nok skibe på ruten mellem Europa og Asien, men der er brug for endnu flere skibe.
“Vi bliver nødt til at kigge på at få sat endnu mere kapacitet ind til at få det til at holde i alle de måneder, det skal holde,” siger Johan Sigsgaard til Børsen.
-emte