Trods flaskehalse og forsinkelser maner Maersk-chef til ro

Der er ikke udsigt til nye coronalignede scenarier for de internationale forsyningskæder trods de markant stigende fragtrater som følge af den store efterspørgsel, mener Maersk-chefen Johan Sigsgaard, der har ansvaret for produktet til selskabets søfragtskunder

Maersk har udvidet kapacitet med 5 pct. for at kunne håndtere efterspørgslen og den længere rejse syd om Afrika.. Foto: HHM / Dietmar Hasenpusch

Faresignalerne står ellers i kø: Fragtmarkedet er overbelastet, rederierne hyrer containerskibe ind i stort tal, mens skibene flere steder venter i kø. Men det er ikke en coronalignende situation, markedet er på vej ind i, siger Johan Sigsgaard til dagbladet Børsen.

“Under corona blev der skabt en situation, som forstærkede sig selv, fordi folk skubbede deres varer fremad for at være sikker på at få dem transporteret, og det skabte endnu større flaskehalse.

“Det, mener jeg ikke, er det, der sker lige nu, baseret på det, vi taler med kunderne om i øjeblikket,” siger han til avisen.

Han peger på, at der snarere er tale om en solid efterspørgsel, der tilfældigvis ramler sammen med de flaskehalse, der er opstået fordi konflikten i Mellemøsten og houthiernes angreb i Det Røde Hav sender containerskibe i stort tal syd om Afrika.

“Hvis jeg skal give mit bud baseret på de kunder, jeg har mødt de sidste par uger, så er det i højere grad simpelthen et spørgsmål om, at økonomien egentlig har det okay i Europa, og at der er en god bund i efterspørgslen,” siger Johan Sigsgaard.

Fragtraterne er steget gennem de sidste mange uger og ligger nu på det højeste niveau siden september 2022 - uden udsigt til at stigningerne ifølge analysehuse har toppet.

Ifølge Drewry World Container Index er prisen på tværs af otte store handelsruter mellem Kina og Europa/USA for at få fragtet en fyrrefods container steget fra 1.661 dollar i december 2023 til 4.801 dollar den 13. juni i år.

De store rederier har for at imødekomme efterspørgslen med en rute syd om Afrika, der er godt 6.000 km. længere end gennem Suez-kanalen, udvidet deres kapacitet.

Maersk har således ifølge Sigsgaard udvidet sin kapacitet med fem pct. for at sikre nok skibe på ruten mellem Europa og Asien, men der er brug for endnu flere skibe.

“Vi bliver nødt til at kigge på at få sat endnu mere kapacitet ind til at få det til at holde i alle de måneder, det skal holde,” siger Johan Sigsgaard til Børsen.

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Intet er sluppet ud efter fem-timer lang inspektion

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Også danske myndigheder har været om bord på kinesisk skib

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Svensk politi går om bord på Yi Peng 3

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsoptagelser styrker mistanken mod kinesisk fragtskib

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark