Trods store fald ligger raterne højere end før-covid
Containerrederierne har oplevet store fald i raterne siden januar i fjor, viser to vigtige indeks. Men trods et større udbud af skibe og lavere efterspørgsel, ligger de fortsat på et niveau, der er godt 30 pct. højere end i 2019 før covid førte til raternes himmelflugt.
De to vigtige indeks, Shanghai Containerized Freight Index og China Containerized Freight Index er faldet med henholdsvis 81 pct. og 72 pct. siden januar i fjor.
Det har gjort ondt på verdens store containerrederier, der har oplevet bratte fald i indtjeningen. Men faldene er sket på baggrund af hidtil usete rekordresultater og de markant lavere priser på at få fragtet containere rundt i verden ligger stadig højere end i 2019.
Og det selvom flåden af containerskibe i de sidste fire år er vokset med 16,9 pct. og i april nåede 26,2 mio. teu - 3,8 mio. teu mere end i april 2019.
Og selvom containerskibene har reduceret farten med 3,4 pct. i april i år i forhold til for fire år siden - og dermed reduceret den tilgængelige kapacitet - er den samlede kapacitet stadig vokset mere end eksport-volumenerne fra Fjernøsten, påpeger Bimco i en analyse.
Heller ikke det faktum, at flere containerskibe nu ligger inaktive hen end for fire år siden, kan forklare, hvorfor raterne ligger 32 pct. højere end for fire år siden, skriver Bimco.
“Uanset den underliggende årsag kan vi konkludere, at på trods af et fald på 70-80 pct. i fragtraterne og en forværring i balancen mellem udbud og efterspørgsel har containerrederierne indtil videre har ret stor succes med at holde raterne højere end niveauet før pandemien,” skriver Bimco.
-emte