Verdens første brintdrevne flodpram snart klar til drift
Flodprammen Antonie, der er bygget af det hollandske værft, Concordia Damen, har nu gennemført de tekniske test og har fået en foreløbig godkendelse til drift - og venter nu på, at brintcontainere og fordelerpanel bliver monteret.
Den 135 meter lange brintdrevne flodpram skal transportere salt på de hollands floder.. Foto: Concordia Damen
Prammen er bygget for det hollandske rederi Lenten Scheepvaart og skal transportere salt for producenten Nouryon fra fabrikken i Delfzijl i det nordlige Holland til Botlek i havnen i Rotterdam.
Den foreløbige tilladelse blev givet af Lloyds Register i slutningen af oktober, og næste step er at få monteret fordelingspanelet og brintcontainere på skibet og teste det avancerede diesel-elektriske fremdriftssystem.
“Brændselscellen vil snart fungere som energileverandør til batteripakkerne, når brintbeholderne er kommet på plads. Selve brændselscellen, der omdanner brint til elektricitet, er allerede installeret om bord. Når fordelingspanelet er leveret, er det blot et spørgsmål om dimensionering og fremstilling af de sidste rørstykker og justering af selve brændselscelleinstallationen. Dieselgeneratoren vil så ikke længere blive brugt, så Antonie vil sejle helt emissionsfrit,” siger Bart van Driel, der er projektleder hos Concordia Damen, ifølge Offshore Energy.
Lenten Scheepvaart har modtaget 4 mio. euro i støtte til projektet fra de hollandske myndigheder.
Den 135 meter lange flodpram blev sat i ordre hos Concordia Damen tilbage i 2021.
-emte