Verdens første ubemandede redningsfartøj præsenteret på SMM
Masser af computerkraft, AI-detektionssoftware og vandjets er sammen med en særlig slæde teknologierne bag et nyt ubemandet, autonomt fartøj, Guardian, dedikeret til at finde og redde mennesker, der er faldet overbord. Fartøjet fra det skotske firma Zelim blev introduceret på SMM-udstillingen i Hamborg.
En af fordelene ved fartøjer er ifølge producenten, at det kan operere under vejrforhold, som ville blive anset som udfordrende eller for farlige for bemandede fartøjer.
Fartøjet har et aluminiums-skrog, er 8,4 meter langt, 2,5 meter bredt og er udstyret med en Alamarin AJ285 vandjet drevet af en enkelt Bukh-produceret VGT 400HK motor. Guardian kan nå hastigheder på op til 30 knob, har en rækkevidde på 15 sømil og en udholdenhed på seks timer.
Guardian, der har kapacitet til 11 overlevende, er udstyret med et autonomt navigationssystem og kameraer, der giver redningsfolk visuelle signaler, som vises på en menneske-maskine-grænseflade.
Zelims Zoe-software muliggør øjeblikkelig detektion og alarmer, når mennesker og objekter befinder sig inden for dens synsfelt på havet. Den kan skelne mellem en person i vandet og andre objekter som bøjer og drivgods og giver realtidspositionsoplysninger.
Guardians navigations- og Zoe-software vil registrere de nødstedte. Når redningsfartøjet nærmer sig personen i vandet, sænkes Swift-systemet, og fartøjet bevæger sig langsomt mod den nødstedte, som herefter reddes fra vandet med redningsbåndet. Swift kan trække to overlevende i sikkerhed samtidig, skriver mediet Riviera.
Zelim har brugt fire år på at udvikle og teste Guardian til søs med input fra den britiske Maritime & Coastguard Agency og den amerikanske kystvagt.
-emte