Vincent Clerc skærper tonen overfor “illoyale kunder”
Da spotraterne under corona steg til usete højder, valgte Maersk - i modsætning til mange af sine konkurrenter - ikke at fylde sine skibe op med de højestbydende kunders varer. Men loyaliteten blev ikke nødvendigvis gengældt da markedet faldt.
Det kostede ifølge brancheanalytikeren Lars Jensen fra Vespucci Maritime Maersk særdeles dyrt at være loyal overfor sine faste kunder, da containerraterne gik på himmelflugt under Covid-19 pandemien.
Men loyaliteten blev ikke gengældt, containerraterne faldt igen. Mange kunder valgte at finde det billigste tilbud på markedet og det gik ikke upåtalt hen, da Maersk-CEO, Vincent Clerc, onsdag præsenterede kvartalsregnskabet.
“Det har givet en måske lidt hårdere tilgang og en lidt mere granuleret tilgang. Man skal ikke male alle kunder med den samme pensel,” sagde Vincent Clerc.
Overfor Finans anslår Lars Jensen, at Maersk kunne have tjent ikke mindre end 100 mia. kr. mere i 2020-2023, hvis de hårdt efterspurgte pladser på containerskibene var blevet fyldt op med containere fra de højestbydende.
-emte