Vincent Clerc: Vi har givet investorerne lidt grund til at være skeptiske
I et interview med Børsen erkender Vincent Clerc, CEO i A.P. Møller - Maersk efter et skuffende år, at koncernens strategi ikke virker ligeså effektivt i modgang, som han selv og investorerne havde håbet på.
Det er ikke mindst logistikdivisionen, der halter efter forventningerne om at kunne holde indtjeningen oppe i dårlige tider for container-forretningen.
“Man må bare sige, at vi desværre i 2023 har givet investorerne lidt grund til at være skeptiske. Netop fordi de resultater, vi fik leveret, ikke helt var på det niveau, vi selv havde ambitioner om,” siger Vincent Clerc til Børsen.
Maersk havde et mål om, at logistikforretningen skulle vokse organisk med 10 pct. og have en driftsmargin på mindst 6 pct.
Men sådan er det ikke gået. I 2023 dykkede omsætingen med 15 pct. mens driftsmarginen nåede 3,2 pct.
Det skyldes bl.a. lavere priser på flyfragt, mindre gods og en fordobling af logistikforretningen på fire år, der har tæret på lønsomheden, skriver Børsen.
Men strategien om at logistikdelen skal udgøre en voksende del af Maersk, holder Vincent Clerc fast i. Men hvad der skal til for at nå målet, kan der godt ændres lidt på.
“Der er ingen grund til at ændre retningen. Men vi har for eksempel tidligere sagt, at vi ikke ville være interesseret i Schenker. Nu siger vi, at vi gerne vil kigge på det. Så det er en forandring. Det er en justering, der er sket hen ad vejen,” siger Vincent Clerc til Børsens spørgsmål om, hvorvidt der er behov for at tage dele af strategien tilbage på tegnebrættet.
Maersk har iværksat en omfattende proces med eksterne rådgivere for at afdække, om det giver mening at byde på den tyske logistikgigant, der er ejet af Deutsche Bahn.
De indledende bud skal indsendes inden marts, hvorefter feltet ifølge Reuters vil blive reduceret.
DSV har været nævnt som en af favoritterne til at købe DB Schenker, mens verdens største spediitonsaselskab Kuehne + Nagel og DHL, der er nummer to, afviser at byde på det tyske selskab.
-emte