Vistula Mærsk Danish Ship of the Year 2018
Det blev det isforstærkede feederskib Vistula Mærsk, der er ejet af Maersk Line datterselskabet Seago Line, der løb med titlen ’Danish Ship of the Year 2018. Vinderen blev offentliggjort fredag på den maritime messe - Danish Maritime Fair - i København.
Komiteen bag kåringen af Vistula Mærsk skriver i sin begrundelse:
”Feeder segmentet har i flere år levet en lidt hensygnende tilværelse, da det er de store containerskibe, der har tiltrukket sig opmærksomheden.
OMT og Maersk Line har i tæt samarbejde udviklet det endelige design, der er et godt bud på fremtidens feederskib, og som med sin isforstærkning desuden er verdens største containerskib med is-klasse 1A
Skrogdesignet er udformet med lodret stævn med integreret moderat bulb. Sådan en stævn er nemmere at producere, men samtidig har den gode fremdrivningsegenskaber.
Den længere vandlinjelængde på alle dybgange giver mindre samlet brændstofforbrug end den traditionelle bulb, der ofte benyttes for at hente de sidste sparede procenter hjem.
”Det skal også fremhæves, at skibet er forsynet med ror-bulb, der også reducerer effektbehovet til fremdrivning”, skriver komiteen.
Maskinmester Per Jørgensen, der er medlem af den 4-mand store uafhængige ekspertkomite - der står bag kåringen af Danish Ship of the Year - supplerede ved at sige:
”Udover at skibet er designet af et dansk konsulentfirma, så har en række betydelige danske underleverandører bidraget til skibets udrustning:
• MAN Diesel og Turbo – hovedmotor • DESMI Oceanguard: UV ballast vandbehandling, ballast pumper, brandpumper samt krængningspumper • Wärtsilä-Lyngsø Marine: Alarm og monitoreringssystem samt broudstyr • Hempel: Generel maling leverandør samt maling til ballasttanke • NOVENCO: Air condition og ventilations blæsere • Grundfoss: Kondens- og fødevandspumper • Agrometer: Ballast strip pumper • Viking: Redningsflåder
På komiteens vegne ønsker jeg rederiet tillykke med prisen”, sagde Per Jørgensen.
CEO i Seago Line Søren Castbak, takkede for prisen.
”På vegne af Seago Line, Maersk Line og A.P. Møller - Maersk takker jeg for den fornemme pris. Vi er stolte af at Vistula Mærsk vandt titlen i så stærkt et felt”, siger Søren Castbak.
”Vistula Maersk er det første i en serie på syv Ice class 1A containerskibe bygget specielt til sejlads i Nordsøen og Østersøen. I slutningen af denne måned tager vi levering af det andet skib i serien, Volga Mærsk. Begge skibe vil blive indsat på vores feederrute mellem Rotterdam og St. Petersborg”.
De fire skibe der var nominerede til prisen i år var:
Maersk Master - AHTS Starfish-class AHTS Maersk Installer - SSV Stingray-class SSV Rockall - trawler bygget på Karstensens Skibsvært Vistula Mærsk - isforstærket feederskib
Det er fjerde gang at Danish Ship of the Year prisen er uddelt. De tidligere vindere er:
2014: Bergensfjord, LNG-færge Fjord Line
2015: Prinsesse Isabella, LNG færge Samsø Rederi
2016: OV Bøkfjord, multifunktionsskib bygget af Hvide Sande Shipyard
Den fire mand store uafhængige komite, der står bag kåringen af Danish Ship of the Year, er ledet af skibsingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen, HOK Marineconsult - og består ud over Per Jørgensen af Thomas Knudsen, MAN Diesel & Turbo samt
Henrik Bach, DNVGL.
Danish Maritime Fair 2018 finder sted fra den 2-4 maj i Lokomotivværkstedet i København. Messen er ejet af Media Group Maritime Denmark.
Årets Danske Skib symboliseres af skulpturen ’Tour du Monde’, skabt af den belgisk-franske kunstner Phil Billen.