Volvo skifter til bæredygtige brændstoffer for sin container-fragt
Volvo Cars har besluttet at transportere alle produktionsdele til sine biler biler på skibe, der sejler på bæredygtige brændstoffer. Det vil ifølge den svensk-kinesiske bilfabrikant betyde en øjeblikkelig reduktions af CO2 udledningen på 55.000 tons årligt.
Volvo har indgået aftalen om en mere bæredygtig transport af de tusindvis af containere, som bilfabrikanten årligt får leveret til sine fabrikker i Europa og Nordamerika, med Maersk, Kuehne+Nagel og DB Schenker.
Parterne har forpligtet sig til at benytte brændstof primært baseret på brugt madolie til transport af Volvo-containerne.
“Hvis det bæredygtige brændstof ikke er tilgængelig for en specifik forsendelse, bliver en tilsvarende mængde i stedet brugt af logistikpartneren til en anden kundes forsendelse, så den samlede reduktion af fossilt brændstof fastholdes,” skriver Volvo Cars i en pressemeddelelse.
Aftalen trådte i kraft den 1. juni i år.
Javier Varela, der er COO i Volvo Cars, understreger, at man ikke ser metoden som det langsigtede svar på at fjerne CO2 fra skibsfarten.
“Alligevel viser dette initiativ, at vi kan handle nu og implementere løsninger, der når betydelige resultater, mens vi venter på de langsigtede løsninger. Vi har alle et ansvar for at handle,” siger Javier Varela.
“Vi er glade for, at Volvo Cars har valgt vores ECO Delivery Ocean løsning, fordi vi kun kan nå vores mål sammen med vores kunder. Disse tætte samarbejder er afgørende i forhold til at kunne levere på vores ambitiøse, fælles dekarboniseringsmål,” siger Birna Odefors, der er direktør for Maersk i Norden.
Både Volvo Cars og Maersk har et mål om at nå en netto-nul udledning i 2040.
-emte