Xeneta: Trump´s handelspolitik vil sende fragtrater i vejret
Donald Trumps sejr i det amerikanske præsidentvalg er ifølge Xeneta “et skridt i den forkerte retning” for international handel, da importører frygter endnu en stigning i raterne for containerfragt mellem kontinenterne.
Donald Trump har i valgkampen lovet generelle toldsatser på op til 20 pct på alle importerede varer til USA samt yderligere toldsatser på 60-100 pct på varer fra Kina.
Data fra Xeneta viser, at sidste gang Trump hævede toldsatserne på kinesisk import under handelskrigen i 2018, steg priserne på containerfragt over havet med mere end 70 pct.
“Shipping er en global industri, der lever af international handel, så endnu en Trump-præsidentperiode er et skridt i den forkerte retning,” siger Peter Sand, der er chefanalytiker hos Xeneta..
“Den umiddelbare reaktion fra amerikanske importører vil være at øge importen, før Trump kan indføre sine nye toldsatser. Tilbage i 2018 var tolden på kinesisk import 25 pct,, nu øges den op til 100 pct., så incitamentet til frontloade import er endnu større.” lyder det videre.
Men en pludselig stigning i importen og dermed efterspørgslen på transport til USA, hvor forsyningskæderne allerede er under pres på grund af forstyrrelserne i Det Røde Hav, vil presse fragtraterne opad, påpeger Peter Sand.
“Vi så den negative effekt af toldsatserne under Trump´s første embedsperiode i 2018, hvor fragtpriserne på containerfragt over havet steg 70 pct.. Shippingselskaber vil frygte det samme denne gang.
På længere sigt vil endnu en Trump-præsidentperiode genoplive handelskrigen med Kina og fremprovokere gengældelsesaktioner. I 2018 så vi Kina svare på den amerikanske aggression ved selv at pålægge told, hvilket kun hældte mere benzin på bålet, så der er risiko for, at denne situation kan eskalere yderligere i de kommende måneder og år,” lyder analysen fra Peter Sand.
-emte