Asien sammenlignes med Bermuda Trekant
Antallet af alvorlige ulykker i skibsfarten i Asien har i de sidste seks måneder været så stort, at det store tyske forsikringsselskab Allianz nu fremhæver Øst- og Sydøstasisen som et ulykkes mæssigt “blackspot” og sammenligner det med den mytiske Bermuda Trekant
Stigende skibstrafik og dårligt sømandskab i de asiatiske farvande er vigtige faktorer i væksten i antallet af ulykker til søs, der ofte har medført tab af liv.
Den nylige kollision mellem det 164.000 dwt store tankskib Sanchi og det 76.000 dwt store fragtskib CF Crystal, hvor 32 besætningsmedlemmer blev dræbt, er Asiens tredje store kollision, der har kostet menneskeliv, indenfor de sidste seks måneder.
I juni sidste år kolliderede destroyeren USS Fitzgerald med NYK-containerskibet ACX Crystal lige uden for Tokyo Bugten i en ulykke, der kostede syv amerikanske søfolk livet. De amerikanske myndigheder har siden givet “dårligt sømandsskab” på begge skibe skylden for ulykken.
Blot to måneder senere gik det igen galt for en amerikansk destroyer. Denne gang var det USS John MCCain, der kolliderede med det 50.800 dwt. store tankskib Alnic ud for Singapore. 10 amerikanske søfolk omkom. Dengang fik “dårlig dømmekraft” blandt US-officererne på John McCain skylden.
Ulykkesraten i de asiatiske farvande er høj nok til at Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) erklærer dem som værende et blackspot for ulykker og sammenligner det med den mytiske Bermuda Trekant.
Allianz´es analyser viser, at Asien er den region i verden, der i 2016 oplevede det største antal skibsforliser - 34 - eller 40 pct. af verdens samlede antal det pågældende år.
"Ikke blot er farvandene her meget travle, men de er også udsat for hårdt vejr og selvom jeg ikke vil spekulere i årsagen til Sanchi ulykken, er der nogle sikkerheds-standarder i regionen, der ikke er så høj, som man kunne forvente i forhold til etablerede internationale standarder,” udtaler kaptajn Rahul Khanna, der er chef for marine risk consulting i AGCS.
Kilde: TradeWinds.